maandag, 25. augustus 2008 - 14:16

TU Delft wint eerste waterstof race ter wereld

Leiden

Op zaterdag 23 augustus werd aan de voet van de Erasmusbrug in Rotterdam de eerste race verreden in het Formula Zero kampioenschap. Aan het allereerste kampioenschap voor waterstof aangedreven voertuigen doen studententeams uit Amerika, Spanje, Engeland, België en Nederland mee. Bijzonder is dat bij deze competitie geen schadelijke uitstoot vrijkomt.

De races van afgelopen weekend werden gedomineerd door het Greenchoice Forze team dat uitkomt namens de TU Delft. De Delftse studenten wonnen de hoofdrace, en haalden daarmee de hoogste plek op het Formula Zero-erepodium: plaats ‘nul’.

Ook in de sprintraces wist het team goed te scoren door als tweede te eindigen na Spanje. Met deze resultaten mag het Delftse team zich winnaar van het evenement noemen, en leider van de competitie. Bovendien won het team de people’s choice award voor beste design, en noteerde het team op het tijdelijke circuit het baanrecord met een rondetijd van 36,369 seconden.

Primeur
Bijzonder aan deze overwinning is het feit dat het de eerste race op waterstof in de geschiedenis is. Met deze overwinning heeft de TU Delft een technologische primeur in handen. De voertuigen in de competitie rijden op waterstof. Met behulp van brandstofcellen wordt waterstof met zuurstof omgezet in elektrische stroom.

Zuiver water vormt hierbij de enige uitstoot. Waterstof kan worden opgewekt met behulp van duurzame bronnen en geeft zo de mogelijkheid om te racen zonder schadelijke emissie. Aan deze zogenaamde zero-emission technologie is de naam van het kampioenschap ontleend: Formula Zero.

Het Greenchoice Forze team van de TU Delft (vernoemd naar hoofdsponsor en leverancier van groene stroom Greenchoice) wil door deelname aan deze competitie brandstofceltechnologie promoten en ontwikkelen. Aan de competitie doen teams mee van universiteiten uit Detroit, Californie, Leuven, Londen, Zaragoza en Delft.

De winnende kart
De Greenchoice Forze kart heeft een topsnelheid van 100km/u en accelereert in ongeveer 5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. Het continu vermogen van 8kW (11pk) om twee elektromotoren te voorzien wordt geleverd door een brandstofcel.

Hierbij komt er alleen water uit de uitlaat. Dit water is nog zuiverder dan water uit de kraan. Een andere innovatie is de mogelijkheid remenergie terug te winnen en op te slaan beschikt de kart over een tijdelijk boost-vermogen van 45 pk.

Een andere innovatie in de kart is het apart aandrijven van het linker- en rechter achterwiel. Door in de bocht het vermogen van beide wielen te variëren kan de kart sneller door bochten dan gewone karts. De kart beschikt over geavanceerde elektronica om alle systemen aan te sturen, en de veiligheid te garanderen.

Tevens is er gebruikgemaakt van hoogwaardige, lichtgewicht materialen zoals koolstofvezelversterkte harsen en Dyneema® polyetheen vezel van DSM om een lichte en sterke veilige kart te bouwen.

Hoofdrace
Voor de hoofdrace kregen de teams de gelegenheid te testen met de waterstof aangedreven voertuigen. Van deze testmogelijkheid werd flink gebruik gemaakt door de teams. De dag ervoor stond namelijk ook een testsessie gepland maar deze werd verhinderd door hevige regenval. Tijdens de testsessies zette het Greenhoice Forze team de snelste tijd neer.

De hoofdrace bestaat uit een kwalificatie, halve finale en een finale. Tijdens elk van deze sessies rijden de teams 6 ronden met staande start tegen de klok en tegen elkaar. Om 14:00 werd de kwalificatie verreden waarbij Greenchoice Forze ondanks enige koelingsproblemen met gemak doorging naar de halve finale.

In de halve finale kwam het team uit tegen het Spaanse team dat onderweg lang stilviel met technische problemen. Na het winnen van deze halve finale werd in een spannende finale gewonnen van het Belgische team.

Tijdens de competitie bleek goed dat innovatieve brandstofceltechnologie in ontwikkeling is, en dat naast snelheid ook betrouwbaarheid belangrijk is. Het Delftse team bleek ondanks koeling problemen het best op gebied van betrouwbaarheid en snelheid.

Sprintrace
Tijdens de sprintraces rijden de teams een ronde vanuit vliegende start tegen de klok en tegen elkaar. Ook hierbij wordt een kwalificatie verreden, gevolgd door een halve finale en een finale race. Tijdens de kwalificatie zette Greenchoice Forze het uiteindelijke baanrecord neer met een tijd van 36.369 sec.

In de daaropvolgende halve finale werd het Belgische team verslagen die door technische problemen met een tijd van 1 minuut en 54,77 sec. beduidend achterbleven bij de Delftse tijd van 38,41 sec. Uiteindelijk moest Greenchoice Forze in de finale het Spaanse team voor laten met een verschil van 0,17 sec.

Leider in competitie
Met de resultaten is Greenchoice Forze winnaar van het evenement in Rotterdam en leider in het 2008 Formula Zero championship. Bovendien sleepte het team de people’s choice award binnen, de publieksprijs voor het beste ontwerp. In de toekomst zal het Greenchoice Forze uitkomen in de volgende races in het kampioenschap die gepland staan in Europa en Amerika.
Provincie:
Tag(s):