donderdag, 9. oktober 2008 - 18:59

Twee projecten gemeente Venlo in strijd voor Beste Buurtplan

Venray

Twee projecten uit Venlo en Tegelen dingen mee naar de titel Beste buurtplan van Nederland en maken kans op EUR 25.000. De verkiezing is een initiatief van de NCRV. Uit de 200 inzendingen zijn er 35 genomineerd door een jury. Venlo en Tegelen zijn genomineerd met de projecten Geweld, nee toch?' en De Buuf Bazaar', zo meldt de gemeente.

Geweld, nee toch?', is het thema van het buurtplan van Venlo. Dit plan draait om het aanspreekbaar maken van gevoelige thema's bij jongeren, zoals seksualiteit of geweld. Samen met de jongeren is er een oplossing bedacht om deze gevoelige onderwerpen onder de aandacht te brengen. Door middel van zelfgeschreven teksten en muziek proberen de jongeren bij scholen de discussie over geweld op gang te brengen.

Daarnaast is buurtoverlast een belangrijk onderwerp in het buurtplan. Tijdens buurtavonden wordt er over jongerenoverlast en buurtoverlast gepraat, zonder dat de jongeren daar zelf bij zijn. Jongeren gaan daarom zelf een buurtavond organiseren over dit onderwerp. De muziek is een handvat om de buurtbewoners te laten zien dat ze niet alleen maar rondhangen.

Het buurtplan van Tegelen De Buuf Bazaar' draait om het bij elkaar brengen van de bewoners van de wijk Op de Heide. Er wordt een Buuf Bazaar georganiseerd met producten die door de buurtbewoners zelf zijn gemaakt. Tijdens de bazaar zijn er ook ruil-, evenementen-, diensten- en informatiemarkten. Het is de bedoeling om de buurtbewoners aan het werk te zetten. Het idee voor én door bewoners staat centraal.

De bewoners van Op de Heide kunnen Buufkaten (dukaten speciaal voor de Buuf Bazaar) verdienen door mee te werken aan de Buuf Bazaar, bijvoorbeeld door creatieve producten aan te leveren en diensten aan te bieden. Met de Buufkaten ontstaat een eigen betalingssysteem met extra voordeel voor de bewoners van de wijk.

De verkiezing van het Beste buurtplan van Nederland is een initiatief van de NCRV, met als doel Nederlanders te stimuleren om eens met een andere bril naar hun buurt te kijken. Door middel van weekopdrachten kunnen de deelnemers punten scoren. Ook kan het publiek zijn stem uitbrengen, waardoor de ambassadeurs van de buurtplannen geld verdienen om het plan goed uit te voeren.

De 12 projecten die op 7 november de meeste stemmen hebben, gaan door voor de eindronde. De winnaar wordt op 21 november bekendgemaakt.
Provincie:
Tag(s):