donderdag, 24. april 2008 - 11:20

'Veel N-wegen kunnen veiliger worden'

Zwolle

Het overgrote deel van de snelwegen in Nederland (71 %) kan met vier sterren als veilig worden beschouwd. Dat valt af te leiden uit de resultaten van het EuroRAP (European Road Assesment Programme) dat de ANWB heeft laten opstellen en donderdag heeft bekendgemaakt.

Het sterrensysteem (EuroRAP) levert een bijdrage aan het verlagen van het aantal verkeersslachtoffers in Nederland en Europa. De snelwegen scoren drie en vier sterren. De zogenoemde N-wegen die ook in beheer zijn van Rijkswaterstaat, scoren gemiddeld lager.

Exact 27 % van de rijkswegen haalt drie sterren. Slechts 1 % van de
rijkswegen (waaronder N-wegen) haalt twee sterren. Wegen zonder sterren komen niet voor.

Details rijkswegen met 2 sterren
De N33 van Wildervank naar Delfzijl heeft een gedeelte van 12 km dat twee sterren scoort. Belangrijkste oorzaken zijn ingestelde maximum snelheid van 100 km per uur en gedeelten delen met obstakels in de buitenberm.

De N18 van Groenlo naar Enschede scoort twee sterren, omdat er obstakels in de buitenberm zijn, er relatief veel kruispunten zijn terwijl er een maximumsnelheid van 80 km per uur geldt.

Andere N-wegen waarvan gedeelten twee sterren scoren zijn: De N35 van
Zwolle naar Wierden, de N36 van Hardenberg naar Westerhaar-Vriezeveensewijk, de N34 van Hardenberg naar Ommen, de N48
van Ommen naar Hoogeveen, de N99 van Den Helder naar Den Oever, de N57 van Burgh Haamstede naar Middelburg, de N59 van Burgh Haamstede naar Oude Tonge, de N259 van Halsteren naar Dinteloord, de N61 van IJzerdijke naar Hoek en de N69 van Aalst naar de grens en de N31 van Marsum naar Deinum.

Bij al deze wegen kunnen de volgende factoren een rol spelen: geldende
maximum snelheid, obstakels langs de weg, verhoogde of verlaagde berm,
afwezigheid geleiderail buitenberm, soort kruispunt en hoeveelheid
kruispunten er op een weggedeelte zijn, wel of geen middenbermgeleider,
wel of geen gescheiden rijbanen, etc.

De ANWB heeft in 2006 een begin gemaakt met het in kaart brengen van
veiligheid van wegen in Nederland. In dat systeem bepalen niet de
verkeersslachtoffers maar de eigenschappen van de weg (type kruisingen,
bermbeveiliging, snelheidslimieten) de verkeersveiligheid.

Overleg met provincies
Hoe beter een weg scoort des te geringer de kans is dat er zich een ongeval voordoet en des te geringer zijn de gevolgen mocht zich een ongeval voordoen. Hoe meer sterren hoe veiliger. De ANWB wil na de beoordeling van de snelwegen binnen vijf jaar samen met de provincies de provinciale wegen onder de loep nemen.
Provincie:
Tag(s):