donderdag, 7. augustus 2008 - 14:02

Volkswagen introduceert de nieuwe Golf 6

Leusden

Volkswagen onthult het belangrijkste automotive nieuws van het jaar: de nieuwe Golf. Het nieuwe model, met meer dan 26 miljoen verkochte exemplaren Europa’s succesvolste auto, is op alle fronten beter dan zijn voorgangers. ‘De zesde generatie Golf zet nieuwe maatstaven in zijn klasse op het gebied van kwaliteit en comfort en biedt de consument nog meer waar voor zijn geld dan voorheen’, zegt prof. dr. Martin Winterkorn, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Volkswagen AG. De nieuwe Golf wordt in oktober geïntroduceerd op de Europese markt. Daarna volgen Afrika, Azië, Australië en Noord-Amerika.

et heldere en krachtige design van de nieuwe Golf staat model voor de designtoekomst van Volkswagen. Het geluidsniveau in en om de auto en het algehele comfort zijn van een ongekend hoog niveau voor deze klasse. Innovatieve motoren en transmissies stellen de berijder in staat het brandstofverbruik met bijna 30 procent terug te brengen. Alle benzine- en dieselmotoren voldoen nu al aan de toekomstige Euro5-emissienorm. Alle uitvoeringen die dit jaar nog geleverd worden, zijn voorzien van een groen label.

Met optionele ondersteuningsystemen zoals ‘adaptive cruise control’, ‘dynamic drive control’ en ‘park assist’ heeft Volkswagen de Golf voorzien van toptechnologie. Een nieuw ESP-systeem met een verder verfijnde afstelling, geoptimaliseerde botsveiligheidsvoorzieningen, zeven airbags waaronder een knie-airbag, speciale hoofdsteunen die whiplash tegengaan, gordeldetectie die voor het eerst ook achterin te vinden is, en dagverlichting – behorend tot de standaarduitrusting – bieden optimale veiligheid voor de inzittenden.

De hoge kwaliteit van de nieuwe Golf komt voor een groot deel tot uitdrukking in zijn stijlvolle ontwerp; alle beeldbepalende elementen van de carrosserie zijn opnieuw ontworpen. ‘We hebben de kenmerkende stijlelementen van de Golf in een nieuwe mal gegoten’, zegt Walter de’Silva. Het Italiaanse hoofd van de designafdeling van Volkswagen vervolgt: ‘De Golf wordt wereldwijd gezien als een icoon. Het ontwerp en de vorm zijn dan ook absoluut helder en uniek.’ Tegelijkertijd is de zesde Golf sportiever en heeft de auto een gedistingeerder voorkomen dan zijn voorvaderen. De’Silva: ‘Het model is uitgesprokener vormgegeven en ruimtelijker dan zijn voorganger, met heldere lijnen en randen, en subtiel geproportioneerde vlakken en uitsparingen.

Hoeveel de nieuwe Golf is veranderd, wordt duidelijk als de zesde generatie met de vijfde generatie Golf wordt vergeleken. Het team, aangevoerd door De’Silva en Bischoff, heeft het “essentiële DNA� van het model uitgekristalliseerd. Karakteristieke kenmerken zijn onder meer de strakke neus van de eerste generatie en de in de vierde generatie geperfectioneerde vormgeving van de C-stijl. Het dak rust nu – net als dat van de nieuwe Scirocco – op stevige “schouders�. Verantwoordelijk hiervoor is een prominente, gebogen lijn – als een tot de laatste vezel getrainde spierbundel – die de nieuwe Golf van opzij gezien een krachtige gespierde, sportieve uitstraling geeft.

Alle oppervlakken van de carrosserie hebben een rustiger, atletischer uitstraling. Aan de voorkant komen de tussen de koplampen geplaatste strips van de grille uit de eerste generatie Golf terug. De grille zelf is uitgevoerd in hoogglanszwart. De lijnen van de bumper komen overeen met die in de grille. Hieronder bevindt zich een tweede luchtinlaat. Ook de chromen behuizingen van de koplampen zijn geplaatst op een zwarte achtergrond.

De achterkant van de nieuwe Golf wordt gedomineerd door horizontale lijnen. De zeer brede achterlichtunits zijn zeer herkenbaar door hun unieke nacht-design. De kristalheldere lijnen voor de knipperlichten en de achteruitrijverlichting doen denken aan de achterlichtunits van de Touareg.

De verfijnde materialen en uitrusting zetten de huidige klassenindeling van het interieur compleet op zijn kop. Dat is niet alleen zichtbaar, maar dat kun je ook voelen, vooral in het bestuurdersgedeelte. De vormgeving en aanwezigheid van materialen en details als geborsteld chromen accenten en ronde instrumenten, afgeleid van de Passat CC, wekken de indruk dat je in een auto zit uit een hoger segment. Ook op het gebied van ergonomie is het interieur van de auto verder ontwikkeld. Zo zijn alle instrumenten nog eenvoudiger te bedienen. Dit geldt onder meer voor de bediening van het automatische klimaatbeheersingsysteem Climatronic – voor het eerst toegepast in de Passat CC – en ook de knoppen van de elektrisch bedienbare ruiten, die verder naar voren in de deur zijn geplaatst.

Een ding blijkt steeds weer in de nieuwe Golf: aandacht voor perfectie komt terug in elk detail en dat is typisch Volkswagen. Neem bijvoorbeeld gordelwaarschuwing achterin: als de Golf achterin is uitgerust met zijairbags, dan kan de bestuurder boardcomputer per stoel zien of de inzittenden op de achterbank hun gordel omhebben of niet. Of neem de lederen bekleding: hiervoor is een robuustere leersoort gebruikt. Een ander voorbeeld is te vinden in de bagageruimte: vier praktische haken zorgen ervoor dat de boodschappen niet uit de tassen kunnen vallen en door de bagageruimte rollen.
Ook in de vorm van de buitenspiegels komt het oog voor detail terug. Door hun optimale aerodynamische design worden ze aanzienlijk minder snel vies. Ook zijn de spiegels eenvoudiger in te stellen. Net als de bedieningsknoppen van het raam is de bediening van de spiegels verder naar voren geplaatst in de deur.

De nieuwe Golf is bijzonder stil. Een speciale geluiddempende film in de voorruit beperkt de rijgeluiden, net als de nieuw ontworpen portier- en raamrubbers. De opnieuw vormgegeven buitenspiegels leveren ook een aanzienlijke bijdrage aan de afname van het windgeruis. Verder is het motorcompartiment beter akoestisch afgesloten van het passagierscompartiment. Banden die weinig rolgeluid produceren en nieuwe motorlagers zorgen tot slot ook voor de nodige geluidsreductie.

De uitzonderlijk stille TDI motoren met common-railinspuiting worden voor het eerst in de Golf geleverd en zijn in grote mate verantwoordelijk voor de stilte in en rond de auto. Twee balansassen elimineren vibraties.
De geplande motorvermogens lopen van 66 kW/90 pk tot 125 kW/170 pk. Bij de marktintroductie levert Volkswagen de Golf met keus uit twee 2.0 liter TDI motoren, met een vermogen van 81 kW/110 pk en 103 kW/140 pk.
De nieuwe TDI motoren zijn standaard uitgerust met een dieselroetfilter (DRF) en gaan uiterst efficiënt met brandstof om. Het gemiddelde verbruik van de 110 pk versie bedraagt slechts 4,5 liter/100 km (119 g CO2/km), 0,6 liter minder dan voorheen. Zelfs de 140 pk versie verbruikt slechts 4,9 liter/100 km (129 g CO2/km), ook een verlaging van 0,6 liter.

Bij de introductie is er keuze uit vier benzinemotoren, met vermogens van 59 kW/80 pk, 75 kW/102 pk, 90 kW/122 pk en 118 kW/160 pk. De TSI motoren met 122 pk en meer zijn voorzien een compressor en/of turbo. Ook de benzinemotoren behoren tot de meest brandstofefficiënte van dit moment. Per honderd kilometer verbruikt de geoptimaliseerde 80 pk motor slechts 6,4 liter (149 g CO2/km), 0,5 liter minder dan zijn voorganger. De TSI motoren zijn ook toonbeelden van efficiëntie: de Golf 1.4 TSI met 122 pk verbruikt slechts 6,2 liter/100 km (144 g CO2/km), een verlaging van 0,1 liter. Zelfs de sterkste 1.4 TSI met 160 pk noteert een uitstekende waarde van 6,3 liter/100 km. Dat is 1,6 liter minder dan de 150 pk sterke FSI motor die niet langer geleverd wordt.

Met uitzondering van de minst sterke varianten, kunnen alle benzine- en dieselmotoren gekoppeld worden aan Volkswagens transmissie met dubbele koppeling (DSG). Afhankelijk van het motorkoppel gaat het om de DSG-versnellingsbak met zes of zeven versnellingen. In de Golf vervangt de uiterst efficiënte en soepele DSG-transmissie dus de klassieke automaat met koppelomvormer. Hoe efficiënt de combinatie van TSI en DSG is, blijkt uit het gemiddelde brandstofverbruik van de 1.4 TSI met 160 pk en zeventraps-DSG: 6,0 liter/100 km (139 g CO2/km). Dit hightech duo vervangt de 2.0 FSI met 150 pk en automatische zestrapstransmissie, die gemiddeld 8,3 liter/100 km verbruikt. Dat komt neer op een besparing van 2,3 liter/100 km
Categorie:
Tag(s):