dinsdag, 29. april 2008 - 19:49

Voor 10 stalen bruggen binnen 5 jaar maatregelen nodig

Den Haag

Vorig jaar is gebleken dat de levensduurverwachting van veel bruggen en viaducten in het hoofdwegennet minder groot is dan verwacht. In opdracht van Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat is Rijkswaterstaat toen gestart met een onderzoek om de restlevensduur van alle betonnen bruggen en viaducten van voor 1975 in kaart te brengen.

Uit de eerste resultaten van nog lopend onderzoek naar de levensduur van de 1180 betonnen viaducten en bruggen blijkt dat er naar schatting 20 tot 40 binnen 5 jaar moeten worden versterkt of vervangen. Verder blijkt dat van de 274 stalen bruggen in het Nederlandse hoofdwegennet er 10 binnen vijf jaar moeten worden versterkt of vervangen. Dit staat in een brief die Minister Eurlings naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, waarin hij tevens schrijft dat hij voor de zomer komt met een maatregelenpakket. De veiligheid van de bruggen en viaducten is niet in het geding.

Het onderzoek naar de restlevensduur van de stalen bruggen en viaducten is afgerond. Bekend is nu bij welke bruggen binnen 5 jaar maatregelen noodzakelijk zijn:

De Scharbergbrug (A2, Elsloo);
De Galecopperbrug (A12 Utrecht)
De brug bij Beek (A2 Geleen)
De brug bij Muiden (A1)
De brug bij Ewijk (A50)
De Kreekrakbrug (A58)
De Gideonbrug (A7)
De Scharsterrijnbrug (A6)
De Ketelbrug (A6)
De Kruiswaterbrug (A7)

Binnen 10 jaar zijn maatregelen nodig bij de volgende bruggen:

De Brienenoordbrug (A16)
De Suurhoffbruggen (A15)
De Wantybrug (N3)
De Calandbrug (A15)
Provincie:
Tag(s):