zaterdag, 25. april 2009 - 23:49

75 jaar oude diesel terug naar Spoorwegmuseum

Op zondag 26 april wordt het 75 jaar oude historische dieseltreinstel 27 na een opknapbeurt teruggebracht van Tilburg naar het Spoorwegmuseum in Utrecht.

Tussen 11.00 en 14.30 volgt het treinstel de route Tilburg – ’s Hertogenbosch – Nijmegen – Arnhem – Driebergen-Zeist – Utrecht Maliebaanstation.

In 1934 verschenen 40 ultramoderne dieseltreinstellen op de Nederlandse rails. Met hun stroomlijnvorm, hun zilvergrijze kleur en hun moderne en gerieflijke interieur vormden zij een groot contrast met de rook en roet uitbrakende stoomlocomotieven en de toen nog donkergroene en
hoekige elektrische treinen.

De driedelige treinstellen boden plaats aan 112 reizigers in de derde en 48 in de tweede klasse (vergelijkbaar met tweede, resp. eerste klasse nu). De maximum snelheid bedroeg 140 km/h. De voor die tijd revolutionaire stroomlijnvorm kwam tot stand na uitgebreide proeven in de
windtunnel van Zeppelin Luftschiffbau in Friedrichshafen (Duitsland).

Na een introductieperiode met tegenslagen zorgden de diesels voor sneller en comfortabeler reizen op de lijnen vanuit het Westen van Nederland naar de verschillende landsdelen. ‘Diesel’ en ‘dieselen’ werden begrippen die in de jaren dertig van de vorige eeuw stonden voor modern en snel.

Vanaf 1960 maakten deze eerste moderne dieseltreinen plaats voor toen eigentijdse opvolgers, die inmiddels ook al weer verdwenen zijn. Treinstel 27 werd teruggebracht in oude staat en opgenomen in de collectie van het Spoorwegmuseum. In 2007 ging het treinstel voor een opknapbeurt naar Tilburg.

Daar is het onder handen genomen door werkzoekenden die onder de
vlag van tROM (Tilburgse en regionale bedrijven ondernemen maatschappelijk) al eerder treinen van het Spoorwegmuseum hebben behandeld.
Provincie:
Tag(s):