Door op de andere lijndiensten met grotere containerschepen te varen, kan de Grand Alliance forse besparingen realiseren. De grotere schepen op de Japanlijn kunnen niet door de zeesluis bij IJmuiden, waardoor overslag bij de Amsterdam Container Terminals (ACT) tijdelijk niet meer mogelijk is.
'Extra tegenslag'
De gemeente Amsterdam betreurt het vervallen van de EU1 voor de haven. Vooral vanuit het oogpunt van werkgelegenheid krijgt de stad in deze moeilijke tijden een extra tegenslag te verwerken. Daarnaast is de sterke groei van de containeroverslag in de Amsterdamse haven de afgelopen jaren voorlopig een halt toegeroepen.
Lichte daling totale overslag
De totale overslag in Amsterdam laat dit jaar een lichte daling zien. Dat de daling beperkt blijft, is te danken aan een breed pakket aan goederenstromen. Amsterdam heeft juist voor deze diversiteit gekozen om niet van één of twee ladingstromen afhankelijk te zijn.
Voor NYK en Hutchison, aandeelhouders van de terminal in Amsterdam, blijft Amsterdam een belangrijke strategische haven in Europa, laten de partijen weten. Vanwege de geografische ligging en goede achterlandverbindingen zijn er ruime mogelijkheden voor (container)vervoer over water en rail.
Amsterdam neemt hiermee net als Rotterdam een unieke positie in Europa in. Vervoer over water en rail wordt steeds belangrijker, vanwege de nog steeds toenemende congestie op de weg en vanwege verplichtingen op het gebied van intermodaliteit.
Hoe partijen de gunstige ligging van Amsterdam kunnen gebruiken voor (tijdelijke) alternatieven, wordt de komende tijd besproken.
dinsdag, 3. november 2009 - 18:32
ACT in januari weer zonder klanten
Amsterdam
De EU1, de containerlijndienst Japan/Singapore/Amsterdam, wordt vanaf begin 2010 opgeheven. Dit heeft de Grand Alliance laten weten. Reden is de wereldwijde economische recessie die vooral containerrederijen hard treft. Dit heeft de gemeente Amsterdam dinsdag bekendgemaakt.
Provincie:
Tag(s):