dinsdag, 27. oktober 2009 - 12:15

'Boat tail' verlaagt brandstofverbruik vrachtwagens met 7,5 procent

Delft

Een boat tail, een taps toelopende uitbouw aan de achterkant van een vrachtwagen, zorgt voor een brandstofbesparing van 7,5 procent. Dit komt doordat de aerodynamica sterk verbetert, zo blijkt uit wegtesten van het samenwerkingsplatform PART (Platform for Aerodynamic Road Transport).

Een boat tail is een taps toelopende uitbouw aan de achterkant van een vrachtwagen met een lengte van ongeveer twee meter. De boat tail had zich tijdens windtunnelexperimenten en computersimulaties, beide uitgevoerd aan de TU Delft, in theorie en op schaal al bewezen. Nu is een voertuigcombinatie uitgerust met een boat tail, ook uitvoerig getest op de openbare weg.

Een vrachtwagencombinatie reed een jaar lang mét boat tail (van variabele lengte) en een jaar lang zonder boat tail. De betere aerodynamica zorgde, afhankelijk van de lengte van de boat tail, voor een lager brandstofverbruik (en emissie!) van maximaal 7,5 procent. Een boat tail-lengte van twee meter bleek optimaal.

De testen werden uitgevoerd door PART (Platform for Aerodynamic Road Transport). Dit is een platform waarin wetenschappers, fabrikanten van wegtransportmiddelen en vervoerders en verladers samenwerken. Het platform streeft naar verlaging van het brandstofverbruik in het wegtransport door een verbetering van de aerodynamica. PART heeft de ambitie om 20 procent minder brandstofverbruik en CO2-uitstoot te realiseren binnen het wegtransport in 2020. Penvoerder van PART is de TU Delft. Eerder heeft PART wegtesten uitgevoerd op een nieuwe generatie aerodynamische sidewings die later dit jaar hun commerciële debuut zullen maken.
Categorie:
Tag(s):