vrijdag, 4. september 2009 - 10:24

Consument en Veiligheid start campagne 'Kluszen'

Vanaf 5 september aanstaande herhaalt Consument en Veiligheid de campagne ‘Kluszen'. De campagne heeft tot doel om klussers bewuster te maken van de risico’s die ze lopen en geeft ze adviezen om beter en veilig te klussen.

Want het klussen zelf is niet gevaarlijk, maar de manier waarop dat gebeurt vaak wel. De campagne is nodig omdat er jaarlijks 34 mensen overlijden aan de gevolgen van een ongeluk tijdens doe-het-zelven. De meesten overlijden als gevolg van een val van bijvoorbeeld een ladder.

Cijfers en oorzaken
Jaarlijks overlijden er 34 mensen aan de gevolgen van een ongeluk tijdens doe-het-zelven. Uit onderzoek van Consument en Veiligheid blijkt dat het merendeel van de dodelijke slachtoffers mannen betreft die ouder zijn dan 55 jaar. Ruim driekwart is overleden als gevolg van een val, bijvoorbeeld van een ladder of dakgoot.

Van de slachtoffers die op een SEH-afdeling worden behandeld, worden 1.700 mensen opgenomen. In de afgelopen vijf jaar is het aantal ziekenhuisopnames met de helft toegenomen.

Uit onderzoek dat TNS Nipo uitvoerde voor Consument en Veiligheid blijkt dat het veilige gedrag van klussers ver achter blijft bij de kennis over veilig klussen. Dat wordt nog eens bevestigd door de slachtoffers. Zij zeggen dat pech, onvoorzichtigheid, onoplettendheid en haast de grootste oorzaken zijn bij het ongeval. Hieruit blijkt dat zij zich slecht voorbereiden en dat zij de risico’s onderschatten.
Provincie:
Tag(s):