dinsdag, 30. juni 2009 - 8:37

“Consument met klacht over 0900-nrs. staat sterker”

Den Haag

“Consumenten met klachten over 0900-nummers staan vanaf 1 juli sterker in hun recht.” Dat maakte staatssecretaris Heemskerk vandaag bekend.

Vanaf 1 juli 2009 zijn als gevolg van nieuwe wetgeving van Heemskerk de meeste exploitanten van informatienummers (090X-nummers) verplicht zich aan te sluiten bij een erkende geschillencommissie. Ook krijgt de consument het recht om het betwiste deel van een telefoonrekening op te schorten.

De maatregelen zijn onderdeel van een breder pakket wetgeving van Heemskerk om de grote irritatie bij consumenten over 0900-nummers terug te dringen. Zo ontstaan vaak lange wachttijden, zijn de kosten niet altijd duidelijk en worden 0900-nummers misbruikt voor onder meer acquisitiefraude. Andere maatregelen om dit aan te pakken, zoals een maximumbedrag per gesprek voor 0900-nummers met een tarief boven de 15 cent per minuut en ruimere bevoegdheden voor OPTA, traden al eerder in werking.
Provincie:
Tag(s):