woensdag, 25. maart 2009 - 11:35

De geheel nieuwe Mazda3

Mazda heeft de specificaties en nieuwe foto’s vrijgegeven van de nieuwe Mazda3, die halverwege mei bij de dealers in Nederland zal staan. De geheel nieuwe Mazda3 tilt de sterke eigenschappen van zijn succesvolle voorganger naar een nog hoger niveau en geeft overduidelijk uiting aan Mazda’s toekomstgerichte ondernemingsfilosofie, ‘Duurzame Zoom-Zoom’.

Ook in dit derde model van de nieuwe generatie Mazda’s (na de Mazda2 en Mazda6) vinden we de kernwaarden van Mazda terug:
• expressieve vormgeving gekoppeld aan de herkenbare Mazda vormgeving
• sportieve en uitgebalanceerde rijeigenschappen
• hoogwaardige afwerking
• uitstekende prestaties, ook op gebied van veiligheid en milieu

De nieuwe Mazda3 treedt in de voetsporen van zijn voorganger die bij zijn introductie in 2003 de nieuwe norm voor het C-segment stelde. De Mazda3 werd al snel Mazda’s best verkochte model, dat eerder dan alle andere voorgaande modellen de mijlpaal van 1 miljoen exemplaren bereikte. Uiteindelijk schaften meer dan 2 miljoen klanten wereldwijd een Mazda3 aan en ook de pers liet zich niet onbetuigd: de Mazda3 sleepte meer dan 90 internationale onderscheidingen in de wacht. Vanaf het begin behoorde Europa tot de grootste afzetmarkten voor de Mazda3: ruwweg 480.000 stuks vonden hier een nieuwe eigenaar.

Van de eerste generatie Mazda3 was in Europa de versie met de 1.6 liter benzinemotor veruit het meest populair, gevolgd door de 1.6 liter CiTD turbodiesel en de 2.0 liter benzineversie. Van de twee carrosserievarianten nam de vijfdeurs Hatchback circa tweederde van alle verkochte eenheden voor zijn rekening. De Sedan was goed voor eenderde van de verkopen in Rusland en West-Europa gecombineerd. In West-Europa geeft 80 % van de klanten de voorkeur aan de vijfdeurs Hatchback. Hoewel de vijfdeursversie overal gewild is, vindt de Sedan vooral in Rusland (64 %), Spanje, Griekenland en Ierland aftrek.

Projectleider Yoshiyuki Maeda over de nieuwe Mazda3: “Bij de ontwikkeling van de nieuwe Mazda3 hadden we een duidelijk doel voor ogen. Wat ons lukte met de oorspronkelijke Mazda3 wilden we voor de nieuwe generatie van dit model opnieuw waarmaken: de verwachtingen van onze klanten overal ter wereld ruimschoots overtreffen. We beseften dat dat alleen zou lukken als we de uitzonderlijke rijdynamiek ook in de vormgeving tot uitdrukking zouden kunnen laten komen. Eerst onderzochten we welke prestatieniveaus we wilden bereiken en kwamen tot de conclusie dat eigenlijk alle aspecten van de rijeigenschappen voor verbetering vatbaar waren.�

De Mazda3 is nog steeds als zodanig herkenbaar, maar zijn kenmerkende trekken werden wat expressiever uitgevoerd en overgoten met een flinke dosis sportiviteit. De geheel nieuwe Mazda3 is iets langer dan zijn voorganger en toont wat agressiever, vooral in de exclusieve GT-M uitvoering.

De nieuwe Mazda3 beschikt nu over een geïntegreerde voorbumper met één grille (zijn voorganger had afzonderlijke grilleopeningen onder en boven), geflankeerd door grote openingen op de hoeken die verwijzen naar het sportieve karakter van de auto. Door de lagere plaatsing van de grille konden de ontwerpers de voorzijde van de motorkap lager in de richting van de bumper doortrekken. De motorkap wordt omlijst door de krachtig gevormde wielkasten die voor een breedgeschouderde uitstraling zorgen, vergelijkbaar met die van Mazda’s sportieve icoon, de Mazda RX-8, ook toegepast op de CX7, de Mazda2 en de Mazda6.

De nieuwe Hatchback kreeg een wat agressiever silhouet dankzij de diepe karakterlijn in de zijdorpels, een subtiel oplopende heuplijn, een nieuw getekende C-stijl, vlakke daklijn en dakspoiler. Het silhouet van de Sedan is wat uniformer: de hogere kofferbak, achterklepspoiler en rondere daklijn benadrukken de compacte en coupéachtige afmetingen en zorgen voor een elegant en sportief tintje.

De achterkant werd weliswaar overgenomen van het vorige model, maar werd verlaagd en kreeg een krachtigere uitstraling. De diepe rand van de heuplijn loopt vanaf de achterwielen en achterlichten omhoog en gaat over in de dikke achterbumper. In combinatie met de nieuwe C-stijl en de grote achterlichtunits levert dat meer diepte en uitstraling op.

De geheel nieuwe Mazda3 geeft uiting aan het ontwerp-DNA van de nieuwe generatie Mazda’s, dat de auto een subtiele agressiviteit meegeeft waarmee hij zich van zijn concurrenten onderscheidt. Doordat de strakke en dynamische carrosserie vrijwel geen uitstekende delen kent, oogt de nieuwe Mazda3 zeer solide. Om dit te bereiken hanteerden de ontwerpers een middelpuntgerichte aanpak. Zo lopen alle lijnen aan de voorzijde van de auto naar een punt boven de vijfhoekige grille en fungeert een subtiele karakterlijn in het midden van de motorkap als hartlijn. De lijnen vanaf de A-stijlen langs de zijkanten van de motorkap buigen af naar het midden van de grille. Ook de binnenste lijnen rond de koplampen, voorschermen en de omlijsting van de grille lopen naar het midden. De nieuwe ruitenwisserarmen zijn meer gestroomlijnd, en de ruitensproeierkoppen verhuisden naar een plek onder de ruitenwisserplaat. De naadloos in het dak overgaande voorruitlijsten en het al even naadloos sluitende zonnedak zorgen voor een ononderbroken en strakke belijning.

Kenmerkend voor het silhouet van de nieuwe Mazda3 is de diepe, onder de portieren oplopende karakterlijn en de geprononceerde heuplijn die aansluit op de bovenkant van de achterlichten. De lampen zijn driedimensionaal en reflecteren het natuurlijke omgevingslicht. De Hatchback combineert dit met een vlakke, sportief ogende daklijn, terwijl de rondere daklijn van de Sedan dit model meer verfijning geeft.
Aan de achterzijde, met zijn uitgesproken belijning en lage visuele zwaartepunt, komen alle zichtbare componenten samen in het Mazda-embleem in het midden. Mazda’s geavanceerde vormperstechnieken stonden aan de basis van de krachtige, driedimensionale achterzijde.
De nieuwe Mazda3 wordt leverbaar met vijf nieuwe lakkleuren, waardoor de Europese klant nu keuze uit negen kleuren heeft. De kleuren werden ontworpen om de gebeeldhouwde vorm van het koetswerk te benadrukken, vooral op de flanken waar licht en schaduw bepalend zijn voor de uitstraling van de auto. De nieuwe lakkleuren zijn: Celestial Blue Mica, Olympic Gold Metallic, Indigo Light Mica, Aluminium Metallic en Graphite Mica.
Categorie:
Tag(s):