vrijdag, 10. april 2009 - 10:30

De nieuwe BMW 760i en BMW 760Li

Met de nieuwe BMW 760i en BMW 760Li introduceert BMW de meest exclusieve uitvoeringen van het topmodel, de vorig jaar gelanceerde BMW 7 Serie. Centraal staan onbegrensd comfort en een superieure dynamiek.

Beide versies worden aangedreven door een nieuwe twaalfcilinder motor met onder meer twee turbo's en directe benzine-injectie. De ingenieurs ontwikkelden tevens een BMW primeur: een automaat met acht versnellingen. Het resultaat kent zijn gelijke niet als het gaat om luxe, prestaties en rijdynamiek.

Het hart van de BMW 760i en de veertien centimeter langere BMW 760Li is een geheel nieuw ontwikkelde aluminium twaalfcilinder motor met een inhoud van 5.792 cm3. De krachtbron levert 400 kW/544 pk bij 5.000 t/min – 22% meer dan de vorige versie met dezelfde cilinderinhoud. Het koppel bedraagt 750 Nm van 1.500 tot 5.000 t/min. De maximale trekkracht ligt 25% hoger dan dat van het vorige model en is al bij 1500 t/min beschikbaar. Directe respons Net zo belangrijk als vermogen en koppel is de wijze waarop de motor zijn kracht ontplooit. Zelfs de kleinste beweging van het gaspedaal resulteert in een directe respons. Dat de twaalfcilinder zo snel reageert, is te danken aan onder meer de Twin Turbo technologie, de VANOS-nokkenasverstelling en de High Precision Injection (directe benzine-injectie, 200 bar). De gunstige blokhoek van 600 en de stijve maar lichtgewicht aluminium constructie minimaliseren trillingen. Met deze motor demonstreert BMW dat imposante prestaties uitstekend samengaan met onbegrensde verfijning en bij stationair toerental zelfs een oorverdovende stilte.

De BMW 760i en de BMW 760Li profiteren van EfficientDynamics – systemen die het verbruik en de uitstoot reduceren en ervoor zorgen dat meer motorvermogen beschikbaar is voor de rijprestaties. EfficientDynamics omvat onder meer Brake Energy Regeneration voor het opladen van de accu’s door het remmen, elektrische pompen voor het koelsysteem en een oliepomp die het volume aanpast aan de omstandigheden. Hierdoor vergen deze systemen minder energie, wat het verbruik verlaagt en de prestaties verbetert.
Traditioneel bekleedt de twaalfcilinder wereldwijd een speciale status, die geen gelijke kent bij motoren met andere configuraties. De twaalfcilinder vertegenwoordigt het hoogste niveau van innovatie en motorentechnologie en rechtvaardigt deze positie door de unieke eigenschappen die alleen dit motorconcept kan bieden.

Nieuwe automatische transmissie.
Een compleet nieuw ontwikkelde automaat met acht versnellingen brengt de aandrijfkrachten over op de achterwielen. Het is de eerste keer dat BMW een achttrapsautomaat levert. De techniek ervan is ontwikkeld in samenwerking met specialist ZF Friedrichshafen AG.
De nieuwe motor en transmissie maken het mogelijk de hoogste versnelling veel vaker te benutten bij een laag toerental. Dat vergroot de efficiency en benadrukt het verfijnde, soepele karakter van de motor en harmoniseert daarmee met de EfficientDynamics strategie. De kleine stappen tussen de versnellingen en de zeer korte schakeltijden betekenen dat een ononderbroken, soepele acceleratie op afroep beschikbaar is.

Zuiniger.
De topsnelheid van de BMW 760i en BMW 760Li is begrensd op 250 km/u. De sprint van stilstand naar honderd kilometer per uur neemt 4,6 tellen in beslag. Het verbruik in de EU-testcyclus komt uit op 12,9 liter (gecombineerd) voor de BMW 760i en 13,0 liter voor de BMW 760Li. Daarmee is de auto ondanks het aanzienlijk hogere prestatiepotentieel circa 4,5% zuiniger dan zijn voorganger. Beide modellen voldoen aan de EURO-5 emissienorm, die later dit jaar van kracht wordt. De CO2 uitstoot bedraagt 299 gr/km.

Passend bij het prestatiepotentieel en het luxueuze karakter zijn de twee topmodellen standaard voorzien van Dynamic Driving Control, inclusief Dynamic Damping Control en Servotronic. Met een knop op de middenconsole selecteert de bestuurder de gewenste instellingen voor onderstel, motor, besturing en transmissie. Dynamic Drive gaat actief het overhellen van de carrosserie tegen, wat ten goede komt aan het comfort. De BMW 760Li is standaard uitgerust met luchtvering op de achteras met automatische regeling van de carrosseriehoogte.
Uitrusting Het vlaggenschip van BMW is voorzien van een uitrusting die past bij zijn status. Automatische klimaatregeling met vier zones is standaard, evenals cruisecontrol met remfunctie en Automatic Soft Close voor het dichttrekken van de portieren en de kofferklep. Net als de andere uitvoeringen van de BMW 7 Serie zijn de twee nieuwe uitvoeringen leverbaar met Integral Active Steering, waarbij de achterwielen mee- of tegensturen afhankelijk van de snelheid. Dit zorgt onder meer voor meer stabiliteit en veel meer comfort achterin tijdens het rijden op de snelweg. Daarnaast vergemakkelijkt het systeem het manoeuvreren dankzij de kortere draaicirkel. De uitrusting is uit te breiden met onder meer Lane Change Warning, Lane Departure Warning, Active Cruise Control met Stop-&-Go-functie, BMW Night Vision, BMW Head-Up Display en Side View. Het zijn stuk voor stuk systemen die de bestuurder actief ondersteunen en informeren, wat de veiligheid en het rijplezier vergroot.

V12-logo
In lijn met het gedistingeerde karakter zijn er slechts enkele uiterlijke kenmerken waaraan de BMW 760i en BMW 760Li herkenbaar zijn. Zoals de grotere chromen rand rond de grille en de iets verder naar voren stekende lamellen in de grille. De lichtmetalen 19-inchwielen zijn exclusief voor de twee topuitvoeringen ontworpen. Veelzeggend zijn de V12-logo’s in de flanken bij het knipperlicht en de twee vierkante uitlaateinden met ertussen een chromen strip. De BMW 760Li valt vanzelfsprekend iets meer op door de veertien centimeter langere wielbasis. De extra ruimte die hierdoor ontstaat, komt geheel ten goede aan de achterpassagiers.

Roestvrij staal, alcantara, nappa en wortelnotenhout.
Het interieur van de BMW 760i en BMW 760Li ademt elegante exclusiviteit – al vanaf het moment dat het portier geopend wordt. De roestvrijstalen dorpelbekleding heeft een verlicht V12-logo. Het nappaleer met fraai afgewerkte stiksels op het instrumentenpaneel illustreert de gedistingeerde sportiviteit. Voor de hemelbekleding en de zonnekleppen selecteerde BMW alcantara. Fraaie wortelnotenhouten inzetstukken completeren het elegante interieur van de BMW 760i en BMW 760Li. Met de lancering van de BMW 760i en 760Li laat BMW opnieuw zien hoe grensverleggende techniek, een exclusieve uitstraling en discrete luxe perfect kunnen samenvloeien. De beide uitvoeringen van BMW’s vlaggenschip zijn vanaf dit najaar in Nederland leverbaar.
Categorie:
Tag(s):