zondag, 7. juni 2009 - 10:53

De nieuwe MPV van Peugeot

Met de 5008 stelt Peugeot een nieuwe compacte MPV voor. Dit model is het antwoord op de vele uiteenlopende eisen die in dit segment gesteld worden.
Zijn excellente wegligging en innoverende technologie geven de 5008 optimale veiligheid en maximaal comfort. De 5008 heeft sterke ambities om de referentie in dit segment te worden.

Na de 308 SW en de in april gelanceerde 3008 Crossover, is de Peugeot 5008 een nieuw aanbod in de zo fel bevochten middenklasse (M1-segment). Deze 5/7-zits MPV met een lengte van 4,53 m en een hoogte van 1, 64 m is een logische aanvulling voor Peugeot die moet zorgen voor een versterking van haar positie op de markt van gezinsauto's.

Een aerodynamische MPV
De nieuwe 5008 onderscheidt zich door zijn uitgebalanceerd ontwerp. Zijn aerodynamische vormgeving (Cx-waarde 0,29 en Scx-waarde 0,77) doet denken aan een hogesnelheidstrein. De auto heeft een dynamische en elegante uitstraling en maakt een robuuste indruk.

Door het front met ver in de voorschermen doorlopende koplampen, de schuin aflopende motorkap en de ver naar voren geplaatste voorruit lijkt de auto ontworpen om de rijwind te "doorsnijden".

Zijn vloeiende lijnen maken de 5008 tot een statige en elegante verschijning, wat nog wordt versterkt door de chromen strips op de grille. Het ranke profiel van de auto geeft een indruk van snelheid en beweging en de hoge taille straalt veiligheid uit.

Het enorme glasoppervlak lijkt mede door de grote derde zijruiten rondom de hele auto door te lopen. Dit zorgt voor veel licht in het interieur en een riant uitzicht voor alle inzittenden. De achterpassagiers profiteren bovendien van de lichtinval dat door het grote panoramadak naar binnen komt.

Het profiel van de 5008 wordt gekenmerkt door de elegante belijning aan de bovenzijde van de achterschermen. Een speels maar elegant detail dat de achterzijde van de 5008 accentueert. Ook de achterlichten sluiten perfect aan bij het elegante design van deze auto. Ze geven de auto een eerlijke, robuuste maar ook een statige uitstraling.

De grote achterklep maakt de bagageruimte bijzonder toegankelijk, een belangrijke eigenschap voor een echte gezinsauto.

Binnenin draait alles om rijplezier
De cockpit van de 5008 is onmiskenbaar origineel. De hoge zitpositie, kenmerkend voor dit soort auto's, zorgt voor een riant zicht en geeft de bestuurder een gevoel van veiligheid. De zit achter het stuur is bijzonder comfortabel, niet alleen door de kwaliteit van de stoelen maar ook door de verticale stand van het stuur, net als bij de 308. De bestuurder is één met de auto en heerst over de weg.

Vooruitstrevende technologie zoals een head-up display, de kwaliteit van de materialen en de perfecte afwerking dragen bij aan het ware genieten onder het rijden en benadrukken de aandacht die aan elk detail is besteed.

Het dashboard is naar de bestuurder gericht en loopt vloeiend over in de centrale console. Dit deel van het dashboard sluit harmonieus aan op het lijnenspel van de carrosserie en geeft een gevoel van ruimte.


Een licht en ruim interieur
De grote voorruit (1,70 m²) loopt over in een bijna even groot glazen dak (1,69 m²). Dat zorgt voor veel licht in het interieur en een riant zicht voor de inzittenden. Als we de zijruiten, de achterste zijruiten en de achterruit erbij optellen, komt het totale glasoppervlak uit op maar liefst 5,77 m²!

De 5008 heeft een zeer ruim interieur. Zo is de breedte op ellebooghoogte 1.476 mm vóór en 1.520 mm op de 2e zitrij met drie even grote stoelen. Op de 3e zitrij die plaats biedt aan 2 volwassenen is de breedte 1.341 mm. Ook de beenruimte is royaal, net als de hoogte in het interieur. Ruimte volop voor alles en iedereen.

De rugleuningen van de stoelen op de 2e zitrij kunnen in twee verschillende standen gezet worden en de stoelen kunnen over een afstand van 130 mm in lengterichting worden verschoven. Erg handig als er wat meer bagage mee moet. Tevens kan hiermee extra beenruimte voor de achterste passagiers gecreëerd worden.

Variabele indeling
Het interieur van de 5008 biedt talloze oplossingen voor de meest uiteenlopende vervoerswensen.

De stoelen op de 2e zitrij zijn alle drie even breed, kunnen naar voren en naar achteren geschoven worden en hebben verstelbare rugleuningen voor een maximaal comfort. Ze kunnen afzonderlijk in de vloer weg geklapt worden waardoor een volmaakt vlakke laadvloer ontstaat. Als de rugleuning van de passagiersstoel voorin ook nog neergeklapt wordt, is er een beschikbare lengte maar liefst 2,76 m van de achterklep tot aan het dashboard.

De stoelen op de 2e zitrij zijn op te klappen zodat ook de 3e zitrij goed bereikbaar is. In een handomdraai gaat de zitting omhoog en de rugleuning naar voren om de instap naar achteren te vergemakkelijken. Ook de beide stoelen op de achterste zitrij kunnen onafhankelijk van elkaar in de vloer weg geklapt worden.


Enorme bagageruimte
De bagageruimte van de 5008 is door zijn rechthoekige vormen volledig te benutten. Afhankelijk van de stand van de stoelen op de 2e zitrij heeft het compartiment een inhoud van 758 l tot 823 l (579 tot 678 dm3 volgens VDA 210) onder de hoedenplank (stoelen 3e zitrij weggeklapt). Daarmee is de 5008 een koploper in zijn klasse. De inhoud bedraagt 1.247 l tot aan het dak en dit loopt op tot maar liefst 2.506 l als de stoelen op de 2e rij ook nog worden weg geklapt.

Met name gezinnen hebben behoefte aan veel bergruimte, vooral op lange vakantiereizen. Daarom zijn er vele slimme opbergmogelijkheden verspreid over het hele interieur.

Grote bergvakken in de voorportieren, een dashboardkastje, een bergvak onder het stuur en een gekoeld vak in centrale console met een inhoud van 10,5 l. Groot genoeg voor 2 halve-literflessen. Afhankelijk van de uitrusting is hier ook een aansluiting (Jack of USB) aanwezig voor het aansluiten van een externe geluidsdrager (CD/MP3-speler).

Ook achterin is volop bergruimte, in de vloer en aan de onderzijde van de portieren. Verder zijn er vakjes voor kleine spulletjes onder handbereik van bestuurder en passagiers, ook die op de achterste zitrij.

Ten slotte is er, in de indeling met 5 zitplaatsen, nog een bergvak met een inhoud van 60 liter onder de vloer van de bagageruimte. Dit bewijst nog eens dat werkelijk iedere ruimte benut is om de auto zo praktisch en veelzijdig mogelijk te maken.


Comfort voor alle inzittenden
Naast het ruime en praktische interieur bieden de stoelen in de 5008 een geweldig comfort. Ook de passagiers op de 3e zitrij komen niets tekort ten opzichte van de overige inzittenden. Ook zij beschikken over speciale bergvakken en zonnegordijnen voor de grote zijruiten (net als op de 2e zitrij).

Bij een eventuele aanrijding is iedereen goed beschermd door de window-airbags die tot aan de achterzijde van de auto reiken.

Door een goede isolatie van het interieur kunnen de passagiers vóór en achterin zonder enige stemverheffing een gesprek voeren.

De slimme combinatie van 3 + 2 stoelen achterin geeft de passagiers op de 3e zitrij een onbelemmerd zicht naar voren, hetgeen nog eens benadrukt dat we het hier over volwaardige zitplaatsen hebben en niet over noodzitjes.

Voor nog meer comfort zorgen de ventilatieroosters in de stijlen. De passagiers op de 2e zitrij kunnen zelf de aanjagersnelheid instellen. Zo heerst er altijd een aangenaam klimaat in de hele auto.


Multimedia achterin
De nieuwe 5008 is leverbaar met een geïntegreerd multimediasysteem voor de passagiers op zitrij 2. Zo worden lange reizen nog leuker.
Dit geavanceerde systeem bestaat uit twee 7’’ kleurenschermen die in de voorste hoofdsteunen zijn ingebouwd, een console waarop draagbare audio-/ videoapparatuur aangesloten kan worden en twee draadloze koptelefoons. Een extra koptelefoon is als accessoire leverbaar. De draadloze (Bluetooth) technologie staat garant voor een perfecte geluidsweergave.

Het systeem biedt de mogelijkheid om tegelijkertijd twee verschillende video's op de beide schermen af te spelen. Zo kunnen de achterpassagiers samen naar een film op beide schermen kijken of individueel iets anders doen. Terwijl de één een spelletje doet, kan de ander naar een film kijken, videoclips afspelen enz.

Geavanceerde technologie zorgt voor maximale veiligheid
De 5008 zet ook op het gebied van veiligheid en rijcomfort nieuwe normen in deze klasse.

Head-up display rechtstreeks overgenomen uit de cockpit van een straaljager! De belangrijkste informatie over het rijden (snelheid, ingestelde kruissnelheid, Distance Alert) wordt in het zicht van de bestuurder op de voorruit geprojecteerd. Het is net alsof deze informatie boven de motorkap "zweeft" en de bestuurder kan de gegevens lezen zonder zijn ogen van de weg te nemen. Deze innoverende technologie zorgt voor extra veiligheid en voor meer comfort.

Distance Alert is een systeem dat de bestuurder helpt om voldoende afstand te houden. Een radar achter de voorbumper meet de afstand tot de voorganger en stuurt deze info naar het head-up display. De tijd die verstrijkt tussen de beide auto's is op het dashboard in te stellen van 0,9 s tot 2,5 s en de bestuurder wordt gewaarschuwd als hij te dicht op zijn voorganger zit. Het systeem waarschuwt maar grijpt zelf niet in, dat blijft de verantwoordelijkheid van de bestuurder. Opnieuw een noviteit in dit segment dat zorgt voor extra veiligheid in aanvulling op de cruise control/snelheidsbegrenzer.

Grip Control is een intelligente antislipregeling. Het gaat om een verbeterde versie van het al bekende ASR (Anti Slip Regeling) waardoor de bestuurder nog meer grip heeft bij het wegrijden op sneeuw en ijs. Het systeem grijpt helemaal automatisch in en wordt geleverd met 16’’ M+S-banden (Mud&Snow).

Windowairbags over 3 zitrijen De airbags worden in combinatie met de zijairbags door één enkele generator geactiveerd en bieden maximale bescherming bij een aanrijding van opzij. De windowairbags reiken van voor tot achter, iedereen is veilig!

Standaard ESP, 6 airbags, elektrische parkeerrem met Hill Start Assist, waarschuwing voor eventueel vergeten veiligheidsgordels op alle zitplaatsen, bandenspanningcontrole enz.: de 5008 zit boordevol voorzieningen die zorgen voor meer veiligheid, meer comfort en meer rijplezier.

Een uitzonderlijk weggedrag en een optimaal comfort.
De 5008 heeft duidelijke ambities om de referentie te worden in het middenklasse MPV-segment als het gaat om wegligging, rijeigenschappen en veercomfort.

Voor wat betreft het onderstel van de 5008 kan het merk met de Leeuw een beroep doen op de enorme kennis en ervaring die het in de afgelopen decennia heeft opgedaan. In combinatie met de hoge carrosseriestijfheid (0,69 mrad) zorgt dit voor een voorbeeldig weggedrag en een stille en trillingsvrije auto.

De voortrein is overgenomen van de 308 en bestaat uit McPherson veerpoten die zijn verbonden met een stabilisatorstang.
De achtertrein met een flexibele traverse is afkomstig van platform 2 van de groep en werd speciaal aangepast aan de grootte van dit model.

Dankzij de inspanningen van de ingenieurs heeft de 5008 een veilige en betrouwbare wegligging, iets wat tot dusver alleen aan sedans voorbehouden leek. De auto staat op banden met een lage rolweerstand in 16’’ of 17’’. Op een aantal versies zijn 18’’ velgen als extra te bestellen.

Een krachtig remsysteem (schijven met een diameter van 302 mm voor de sterkste versies) zorgt dat de auto ook altijd weer snel en veilig tot stilstand kan komen waarbij de bestuurder de auto volledig onder controle houdt.

Een breed aanbod aan milieuvriendelijke motoren
Bij de introductie van de 5008 is er keuze uit 6 verschillende aandrijfunits. Allemaal zuinige en krachtige motoren die prima passen bij het dynamische karakter van deze MPV. Met opvallende prestaties, een gunstig verbruik en een lage CO2-uitstoot zorgen ze stuk voor stuk voor veel rijplezier.

Benzine:
• 1.6VTi 120pk met handgeschakelde 5bak, Euro 5 – 7,3 l/100 km en 169 g/km CO2 bij gecombineerd gebruik
• 1.6THP 156pk met handgeschakelde 6bak, Euro 5 – 7,1 l/100 km en 167 g/km CO2 bij gecombineerd gebruik

Diesel:
• 1.6HDiF 110 pk met handgeschakelde 6bak – 5,4 l/100 km en 143g/km CO2 bij gecombineerd gebruik
• 1.6HDiF 110 pk met electronische geregelde 6bak – 5,2 l/100 km en 135 g/km CO2 bij gecombineerd gebruik
• 2.0HDiF 150 pk met handgeschakelde 6bak, Euro 5 – 5,8 l/100 km en 151 g/km CO2 bij gecombineerd gebruik
• 2.0HDiF 163 pk met automatische 6bak, Euro 5 – 6,8 l/100 km en 178 g/km CO2 bij gecombineerd gebruik

De modernste hulpsystemen
De 5008 is erg gemakkelijk in het dagelijkse gebruik door de tal van nuttige systemen zoals een parkeerhulp vóór en achter of een parkeerplaatsassistent.

Deze laatste meet aan de hand van de signalen van een tweetal sensoren in de zijkant van de voorbumper of een bepaalde parkeerplaats groot genoeg is om in te parkeren en schat in hoe moeilijk dat is.

Peugeot Connect: de modernste audio- en navigatieapparatuur
Het datacommunicatieprogramma Connect is er bij de 5008 in de volgende uitvoeringen:

Peugeot Connect Sound
De Connect Sound is een autoradio met CD/MP3-speler en een Jack-plug in de armleuning om een digitale mediaspeler op aan te sluiten.

Er zijn twee radio/navigatiesystemen leverbaar:

Peugeot Connect Nav : navigatie en handsfree-set binnen handbereik
Dit vormt een sterk concurrerend alternatief in de wereld van mobiele navigatie- systemen. Hij past niet alleen perfect binnen de stijl en de functies (bediening via de stuurkolom) van de auto, maar is ook zeer goed beveiligd tegen diefstal en beschikt over heel wat voordelen:
- een groot 7’’ display (beeldverh. 16/9, resolutie 480 x 234 pixels) met mogelijkheid tot 3D-weergave.
- kaartmateriaal van Europa dat is opgeslagen op een SD-card van 4 Gb, zodat de CD-speler beschikbaar blijft voor de audiofunctie.
- een CD-speler op het dashboardpaneel, geschikt voor MP3 en WMA.
- een autoradio met driedubbele tuner en twee antennes voor optimale ontvangst van radiofrequenties en RDS-TMC verkeersinformatie (ViaMichelin in Frankrijk, TraficMaster in het Verenigd Koninkrijk).
- een functie die op basis van deze verkeersinformatie omleidingen aangeeft zodra het systeem een ongeval op het huidige traject constateert.
- detectie van vaste radarposten.
- een Bluetooth®-verbinding voor handsfree telefoneren als de gebruiker beschikt over een telefoon met deze functie.
- een Jack-plug in de middenconsole waarop alle soorten losse digitale audio-apparatuur kunnen worden aangesloten.


Peugeot Connect 3D Nav: een exclusief multimediasysteem
Connect Com is voorzien van de meest geavanceerde technische snufjes en behoort daarmee tot de exclusieve multimediasystemen van het merk. Het systeem komt tegemoet aan de verwachtingen van moderne veeleisende klanten die op zoek zijn naar hightech en maximale communicatiemogelijkheden.

Het bestaat uit:
- een groot 7’’ scherm met hoge resolutie (beeldverh. 16/9, 800 x 480 pixels) met 3D kaartmateriaal van Europa (reliëf, gebouwen en monumenten van de grootste Europese steden, etc.) op de harde schijf van 40 Gb.
- een autoradio met driedubbele tuner en twee antennes voor optimale ontvangst van radiofrequenties en RDS-TMC verkeersinformatie die gekoppeld zijn aan een functie die omleidingen aangeeft in geval van een ongeval op het huidige traject.
- detectie van vaste radarposten.
- een DVD-/CD-/MP3- en WMA-speler,
- een GSM-module waarin de gebruiker zijn SIM-kaart kan stoppen om toegang te krijgen tot verschillende diensten en om handsfree te kunnen bellen,
- een Jukebox-functie, waarmee de gebruiker zijn favoriete muziek kan kopiëren naar de harde schijf van 10 Gb die hij tot zijn beschikking heeft (tot 180 uur muziek)
een SD-kaartlezer op het dashboard om audiobestanden af te spelen (MP3 en WMA).
- een USB-aansluiting in de armleuning van de auto om alle soorten digitale muziekapparatuur op aan te sluiten,
- extra RCA-aansluitingen in het dashboardkastje voor audio/video.

Het JBLâ„¢ hifi-systeem
Met de optie “pack JBL™� wordt een hifi-geluid “op maat� mogelijk met elk van de drie voorgaande Connect-systemen. Het bestaat uit:
- een digitale versterker van 240 Watt,
- een subwoofer die zich op een ideale plaats (zowel voor de akoestiek als voor de laadruimte die overblijft) onder de vloerplaat van de bagageruimte bevindt,
- 2 hifi-woofers (Ø 165 mm) in de voorportieren,
- 2 hifi-tweeters in het dashboard,
- 2 coaxiale luidsprekers (hifi Ø 130 mm) in de achterportieren.

5008 een logische naam in de traditie van Peugeot
Het cijfer 5 van de 5008 herinnert aan de grote en ruime gezinsauto’s van het merk., en de dubbele nul staat voor modellen met een hoge architectuur en zitpositie, als uitbreiding op het klassieke Peugeot-gamma. De 8 geeft aan tot welke generatie dit nieuwe model behoort.


Officiële presentatie op de IAA te Frankfurt
De Peugeot 5008 zal op de komende IAA in Frankfurt zijn debuut beleven en de verkoop zal in de loop van de herfst van 2009 starten.
Categorie:
Tag(s):