donderdag, 14. mei 2009 - 9:19

De nieuwe Opel Astra: een compacte middenklasser

Door uitstekende Duitse engineering te combineren met een vloeiend, gebeeldhouwd design en toegankelijke, innovatieve technologieën, sluit de nieuwe Opel Astra zich aan bij de filosofie die de Insignia al snel tot de meest verkochte sedan uit de middenklasse in Europa maakte. Opels nieuwe compacte middenklasser beleeft op 17 september aanstaande zijn première op de autotentoonstelling (IAA) in Frankfurt als een elegante en dynamische vijfdeurs hatchback. De nieuwe Astra profiteert van het beste dat Opels engineering te bieden heeft en garandeert een opwindende rijervaring.

De nieuwe Astra-generatie introduceert vele comfort- en veiligheidselementen in de compacte klasse, die de Insignia als eerste introduceerde in de middenklasse. Uitzonderlijke technologieën zoals het volledig nieuwe mechatronische chassis, het meest geavanceerde verlichtingssysteem, een camera die verkeersborden herkent en stoeltechnologieën met de best ergonomie komen beschikbaar.

“Opels unieke kennis om nieuwe technologieën beschikbaar te maken in de compacte klasse wordt duidelijk benadrukt met deze tiende generatie. Bovendien vertaalt de nieuwe Astra het karakter van de Insignia naar het compacte segment met een ongekende passie en belofte voor uitmuntendheid,� aldus Alain Visser, Vice President van Opel.

Met zijn lengte van 4,42 meter en een 71 mm langere wielbasis biedt de nieuwe Astra zowel voor- als achterin meer ruimte en comfort voor de inzittenden. De designers en aerodynamica-ingenieurs werkten nauw samen om een ranke en verfijnde carrosserie te ontwerpen voor maximale efficiency, waarbij de auto maar liefst 600 uur in de windtunnel doorbracht.

De elegante proporties geven hem een sterk ‘cab-forward’-design met een steile voorruit en een naar achteren toe aflopende daklijn om het conventionele hatchback design meer visuele uitstraling te geven. De nieuwe designtaal van het merk – een mix van beeldende kunst en Duitse precisie – krijgt hierdoor een nieuwe interpretatie.

“De designthema’s die in de Insignia werden geïntroduceerd, zoals het vleugelmotief en de karakterlijn op de flanken, kregen een frisse en vernieuwde interpretatie in de Astra, want het is belangrijk dat elk Opel-model een eigen identiteit krijgt,� aldus Mark Adams, Vice President Design bij General Motors Europe. “Daarom zijn er dubbele vleugels in elk van de achterlichten en een dynamische, omgekeerde karakterlijn op de flanken, die de krachtige lijnen van de achterruit en de C-stijl met elkaar verbindt.�

Ook in het interieur komen het vleugelmotief en de karakterlijn terug om een zekere harmonie tussen interieur en exterieur te garanderen. Er werd ook veel aandacht besteed aan de vele flexibele opbergoplossingen.

“Opels missie om hoogtechnologische innovaties beschikbaar te maken, is succesvol gebleken in de Insignia. Voor de nieuwe Astra werden de doelstellingen nog ambitieuzer doordat Opel de meeste van die technologieën ook in de compacte klasse wilde aanbieden,� aldus Hans Demant, Managing Director van Opel.

De Opel Astra, die in het Duitse Rüsselsheim werd ontwikkeld, krijgt ook een volledig nieuw chassis. De langere wielbasis werd gekoppeld aan een grotere spoorbreedte en een nieuwe achteras om de wendbaarheid en stabiliteit te garanderen zonder enige concessies te doen op het vlak van comfort.

Het chassis van de Opel Astra werd ontwikkeld als een mechatronisch systeem dat de mechanische functies en elektronische bedieningselementen volledig integreert. Net als bij de Insignia kan het worden gecombineerd met Opels elektronische chassissysteem FlexRide en dat is een zeldzaamheid in deze klasse. Het biedt bestuurders de keuze tussen drie rijstanden (standaard, Sport en Tour) en het past zich volledig en continu aan aan wijzigingen in rijstijl en bochtsnelheden.

Het motorgamma concentreert zich op zuinige prestaties en omvat acht Euro V-motoren. Die zijn – op de minst krachtige versies na – allemaal gekoppeld aan een zesversnellingsbak. Tevens debuteert er een nieuwe compacte versnellingsbak met ‘Active Select’-functie.

Het gamma CDTI-turbodiesels omvat vier common-rail motoren met meervoudige injectie, een cilinderinhoud van 1,3 tot 2,0 liter en vermogens van 70 kW/95 pk tot 118 kW/160 pk. Ze zijn allemaal standaard uitgerust met een dieselpartikelfilter. Uiteraard zal het gamma ook een ecoFLEX-versie met uitzonderlijk lage verbruiks- en CO2-waarden omvatten.

De vier benzinemotoren met een inhoud van 1,4 of 1,6 liter bieden vermogens tussen 74 kW/100 pk en 132 kW/180 pk. Een nieuwe, downsized 1.4 Turbo met 103 kW/140 pk vervangt de huidige 1.8-motor. Dankzij enkele uitzonderlijke technologische toepassingen ontwikkelt de 1.4 Turbo 14 procent meer koppel terwijl hij aanzienlijk minder brandstof verbruikt.

De Astra is stevig verankerd in het compacte middenklasse segment, die Opel in 1936 in het leven riep met de Olympia Kadett, en behoort in Europa steeds opnieuw tot de meest verkochte compacte middenklassers; een segment dat ongeveer 27 procent van de volledige automarkt uitmaakt. De Astra is goed voor een derde van de totale Opel-/Vauxhall-verkopen met een jaarlijks volume van bijna 500.000 exemplaren.
Categorie:
Tag(s):