donderdag, 15. januari 2009 - 23:58

General Motors gaat over op 'Volt'

Breda

De Amerikaanse auto-industrie heeft de afgelopen tijd flinke klappen gehad. Fabrieken moesten sluiten omdat in het reces, waar de Amerika maar sinds kort ook Europa in verkeert, geen slurpbak meer word verkocht.

General Motors, één van de drie grote Amerikaanse autoconstructeurs, wil daarom in de Verenigde Staten afslanken tot vier merken. GM zal zich voortaan concentreren op Buick, Chevrolet, Cadillac en GMC, zegt topman Troy Clarke in een interview met het vakblad Automotive News.

Om de verkoop weer op een gezond niveau te krijgen, komt GM met de Chevrolet Volt, een ‘extended-range’ elektrische auto met een emissievrij bereik van 65 km zonder brandstof te verbruiken. Het karretje gaat gebruikmaken van accu’s die door General Motors zullen worden geproduceerd. Deze productiefaciliteit wordt de eerste fabriek van een belangrijke autoproducent in Amerika voor de productie van accupakketten. De productie van de fabriek in Michigan zal in 2010 worden opgestart.

“Het ontwerp, de ontwikkeling en de productie van geavanceerde accu’s moeten een kernactiviteit voor GM zijn en we maken grote vorderingen op dit gebied,� zegt Rick Wagoner. “Een duidelijk bewijs van onze toewijding voor elektrische auto’s en de Chevrolet Volt.�

De cellen voor de lithium-ion batterijen van de Chevrolet Volt worden geleverd door LG Chem. Compact Power. Dit bedrijf zal de accu-packs voor de Volt-prototypes leveren totdat de GM-fabriek operationeel is. GM heeft de accu’s van LG de afgelopen zestien maanden getest voor de Volt. Ook heeft GM een contract gesloten met Compact Power en LG Chem voor de verdere ontwikkeling van de lithium-ion batterijtechnologie voor de Chevrolet Volt.

GM’s accustrategie

“GM bewandelt twee wegen,� zegt Wagoner. “Allereerst onderscheiden wij onze kernactiviteiten zoals onderzoek naar accu’s en de ontwikkeling en productie ervan. Vervolgens worden deze kernactiviteiten geïntegreerd in onze productontwikkeling en productie. Hierdoor zullen wij voorop lopen vergeleken met de concurrentie. Bovendien zal deze aanpak van cruciaal belang zijn voor GM’s succes op langere termijn. Ten tweede bouwen wij aan een wereldwijd netwerk van acculeveranciers en accuexperts.�

De nieuwe fabriek in Michigan zal deel uitmaken van het bestaande netwerk van GM met laboratoria in Honeoye Falls, Warren, Torrance en Mainz-Kastel. Het aantal GM-medewerkers dat zich bezighoudt met de ontwikkeling van accu’s voor hybride en elektrische auto’s zal nog dit jaar met enkele honderden engineers worden uitgebreid. Ook zal GM samenwerken met de universiteit van Michigan voor de oprichting van een nieuw laboratorium in Ann Arbor voor de ontwikkeling van accu’s. Tevens zal worden samengewerkt met U of M’s College of Engineering voor de wetenschappelijke vorming van accu-engineers.

Energiealternatieven en geavanceerde technologieën die de afhankelijkheid van ruwe olie verminderen, het brandstofverbruik verbeteren en de emissies terugdringen zijn de voorwaarden voor de ontwikkeling van duurzaam vervoer. GM onderzoekt meerdere mogelijkheden om aan de eisen van de klanten wereldwijd tegemoet te komen. Van geavanceerde benzine-, diesel- en bio-fueltechnologie tot hybride, plug-in hybride en – uiteindelijk - volledig elektrische en brandstofcelauto’s. GM gelooft dat elektrisch aangedreven auto’s, gebaseerd op accu- en brandstofceltechnologie, de beste oplossing op lange termijn bieden voor duurzaam, persoonlijk vervoer.

In juni 2008 heeft de GM Board of Directors het Chevrolet Volt programma en het Voltec™ aandrijfsysteem goedgekeurd voor een productiestart eind 2010. Voor trips tot maximaal 65 kilometer wordt de Volt aangedreven door elektriciteit die is opgeslagen in de lithium-ion accu’s. Voor verdere afstanden zorgt een kleine generator voor aanvullende elektriciteit om de actieradius van de Volt met enkele honderden kilometers te vergroten. De ontwikkeling van de 16 kW/h T-vormige lithium-ion accu van de Volt, die ruwweg 1,8 meter lang is en bijna 181 kilo weegt), is de sleutel tot het succes van de Volt. Het productierijpe ontwerp werd in september 2008 onthuld.
Categorie:
Tag(s):