Het 9-meter schip, gebouwd in Noorwegen, is specifiek bestemd voor reddingwerk op het binnenwater.
De reddingstations Huizen en Dordrecht krijgen als eerste de beschikking over een nieuwe boot van de Nikolaas-klasse. De KNRM heeft lang gewerkt met standaardtypes reddingboten die in alle vaargebieden inzetbaar waren, van binnenwater tot Noordzee.
De nieuwe klasse is specifiek voor gebruik op de binnenwateren. De
reddingboot is gebouwd door Mare Safety AS uit Ulsteinvik in Noorwegen. De boot van het type AV 900 is al ruim 210 keer gebouwd en heeft zijn sporen verdiend. De reddingboot is op een aantal zaken aangepast
aan de eisen van de KNRM. Zo is er een vierde zitplaats gemaakt, navigatieapparatuur ingebouwd, een tweede marifoon en radar geplaatst.
Kwaliteiten
De keuze voor deze nieuwe reddingboot werd bepaald door een aantal specifieke kwaliteiten. Ten eerste de (geredden)capaciteit. Op het binnenwater varen onder andere watertaxi’s en fast ferry’s. Die schepen hebben relatief veel mensen aan boord en vragen om een reddingboot met een capaciteit van 20 personen, exclusief bemanning. De KNRM spreekt bewust over ‘capaciteit’ en niet over ‘gereddencapaciteit’, omdat die capaciteit minstens zo vaak nodig zal zijn voor het vervoeren van collega-hulpdiensten: GGD, brandweer en duikers. Ten tweede biedt de
nieuwe klasse hoge snelheid (34-35 knopen) en een grote trekkracht.
Op het binnenwater bestaat de hulpverlening veelal uit het lostrekken
en slepen van jachten. Daarnaast wilde de KNRM een waterjetaandrijving, vanwege de goede manoeuvreerbaarheid en de veiligheid voor de drenkelingen. En als laatste het kostenaspect. Deze reddingboot is goedkoper dan een Atlantic-type en vergt minder onderhoud.
Naam
Geheel in de KNRM-traditie wordt de klasse aanduiding bepaald door de naam van het eerste schip. In dit geval is dat Nikolaas Wijsenbeek (1977-1994). Nikolaas Wijsenbeek was een jonge en enthousiaste zeiler
die door een tragisch ongeval overleed. Zijn ouders willen met de schenking van deze reddingboot hun zoon in dierbare herinnering houden.
Technische gegevens Nikolaas-klasse
Lengte: 8,75 meter
Breedte: 3,30
Diepgang: 0,60
Bemanning: 4
Capaciteit: 20 geredden
Motorvermogen: Volvo D6 435 pk, i.c.m. Ultra
377 waterjet
Snelheid: 35 knopen
Apparatuur: standaard KNRM
Inventaris: standaard KNRM