dinsdag, 17. februari 2009 - 13:33

Korte vakanties in eigen land populairder dan ooit

Amsterdam

De belangstelling voor een korte vakantie in eigen land neemt sterk toe. De recessie, maar ook het besef van- en toenemende waardering voor Nederlandse cultuur en de bijbehorende tradities, leiden tot een groeiend aantal boekingen van vakanties en weekendjes weg in Nederland. De consument kiest daarbij het liefst voor verblijven met faciliteiten voor ontspanning en wellness.

Recent consumentenonderzoek wijst uit dat de trend in korte vakanties dit jaar flink zal doorzetten. Hinder die Nederlanders ondervinden door de kredietcrisis, wordt bij voorkeur in eigen land ontlopen. Een weekend- of week weg dus, zonder lange, kostbare auto- of vliegreis, maar mét garantie op comfort en luxe. Ontspanning, onthaasten en het beleven van natuur zijn na budget belangrijke argumenten voor een korte break in eigen land.

Een onderzoek op de onlangs gehouden Vakantiebeurs in Utrecht bracht naar voren dat 98% van de ondervraagden het liefst in eigen land vakantie viert, mits deze (volgens 84% van hen) betaalbaar is.

Hof van Saksen in Drenthe is binnen dit marktsegment één van de meest prominente en snelst groeiende bestemmingen. Met luxe verblijfsaccommodaties, talloze wellnessfaciliteiten, een breed aanbod in sportieve activiteiten en vijf toprestaurants is het resort nauwelijks vergelijkbaar met andere vakantieparken.

Vakantievieren in het Land van Bartje past bij deze trend, Nederlanders gaan op zoek naar rust en natuur, hun eigen wortels. Het centrum voor Volkscultuur riep 2009 uit tot het Jaar van de Tradities.
Categorie:
Tag(s):