Toch constateerde de politie wel wat gebreken. Zo waren bij meer dan 50% van de gecontroleerde voertuigen de banden te zacht, te oud of versleten. Caravanbanden slijten vooral door stilstaan en rijden met onderspanning. Caravanbanden hebben een levensduur van ongeveer zes jaar.
Bij 25% van de gecontroleerde caravans was er sprake van overgewicht veroorzaakt door accessoires, voortent, gasflessen, tv, boeken, kleding, inhoud koelkast en volle waterreservoirs. Eén caravan was 310 kilo te zwaar.
En in 20% van de gevallen was er sprake van defecte of onjuist aangesloten verlichting. Ook waren veel losbreekreminrichtingen niet of onjuist aangebracht.
Heb ik dat?
Een vakantieganger waarvan de caravan 270 kilo te zwaar was, had 100 liter water in een voorraadtank. Om toch nog enige kogeldruk te krijgen, zat er 50 liter water voor in het toiletreservoir. De 150 liter is achtergebleven op de parkeerplaats. (Met pijn in ’t hart weg laten lopen!) De voortent en dergelijke is overgeladen in de auto om toch een juiste gewichtsverdeling te krijgen.
Verder is er een thuisbibliotheek met een gewicht van 100 kilo overgeladen van de caravan naar de auto en waren caravanbanden van 8 jaar en ouder geen uitzondering.
De bandenpartners van ‘Het nieuwe rijden’, hadden hun handen vol aan het op spanning brengen van diverse banden. Zij vervingen een tiental banden die volledig waren versleten.
De Duitse politie gaf de laatste verkeersinformatie van hun land en de afwijkende voorschriften op verkeersgebied. Verkeer Nederland deelde Bobverfirssers uit en tips over het rijden met de caravan.
ANWB Wegenwacht deelde een promotiepakket uit met onder andere (kinder)tijdschriften. De Verkeerspolitie leidde alles in goede banen en gaf adviezen voor een veilige reis.
Rijkswaterstaat zorgde voor een schone parkeerplaats en lichtkranten op de snelweg om de vakantiegangers te attenderen op de ‘vakantiecheck’. Het ‘dreamteam’ van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat deelde ruim 1000 kussentjes uit met het opschrift www.wordgeenslaaprijder.nl . Een autoglasbedrijf verzorgde ruitinspecties en reparaties van autoruiten.
De komende weken zijn er ook nog vrijwillige controles. Zo zijn er zaterdag 11 juli 2009 controles op de A 12 rechts, grens Duitsland - Duiven, parkeerplaats ‘Oudbroeken’ , op de A 76 rechts, grens Duitsland - Heerlen, parkeerplaats ‘Tienbaan’ en op de A 16 rechts, grens Belgie - Breda, parkeerplaats ‘ Hazeldonk’.
Op zaterdag 18 juli 2009 zijn er vrijwillige controles op de A 16 rechts, grens Belgie - Breda, parkeerplaats ‘Hazeldonk’ en op de A 2 rechts, grens Belgie - Eijsden, parkeerplaats ‘Knuvelkes’.
De service-infopunten zijn een initiatief van de Verkeerspolitie van het Korps landelijke politiediensten met medewerking en ondersteuning van:
ANWB Wegenwacht, Rijkswaterstaat, Het Nieuwe Rijden (SenterNovem), Veilig Verkeer Nederland, Duitse Autobahnpolizei, Belgische Federale Wegpolitie en Franse politie. Zij verzorgen gezamenlijk deze service-infopunten voor het zevende jaar.
zaterdag, 4. juli 2009 - 13:54
Mensen met caravan opgelucht na bezoek service-infopunt
Ruim 250 bestuurders van personenauto’s, voornamelijk voorzien van caravans, meldden zich vandaag bij de service-infopunten voor de grensovergangen op de rijkswegen A12 en A37.
Het merendeel van de vakantiegangers hadden hun zaken goed voor elkaar en gingen na een controle van de bandenspanning opgelucht de grens over.
Provincie:
Tag(s):