Het op Rotterdam Airport gevestigde KammAir heeft vandaag haar volledige vliegvergunning ontvangen van de Inspectie Verkeer en Waterstaat, de vroegere Rijksluchtvaartdienst.
Met dit “Air Operator Certificate” (AOC) mag KammAir alle mogelijke vliegdiensten door geheel Europa uitvoeren.
Vooralsnog richt het bedrijf zich op chartervluchten met passagiers en koeriersdiensten met vracht en pakketten in een gebied van ongeveer 800 km rond Rotterdam. KammAir beschikt voorlopig over slechts één vliegtuig, de veelzijdige Australische GA8 Airvan, een éénmotorig 8 persoons zogeheten ‘light utility aircraft’.
Het vliegtuig is oorspronkelijk als bushvliegtuig ontworpen en kan daardoor zelfs op ruwe en korte airstrips landen en opstijgen. KammAir begon haar activiteiten twee jaar geleden met rondvluchten en foto- en filmvluchten vanaf Rotterdam Airport. Regionaal geniet het bedrijf enige bekendheid van o.m. de rondvluchten tijdens de Wereldhavendagen en bij de Dutch Spotters Convention.
Om de activiteiten verder uit te kunnen breiden werd het AOC aangevraagd. Nu, ruim twee jaar later, is het zover en is Rotterdam Airport een weliswaar kleine maar volwaardige en professionele nieuwe luchtvaartmaatschappij rijker. “Van de eerste ‘officiele’ vlucht onder AOC maken we graag een feestje”, vertelt Cees Kamminga, directeur-vlieger bij KammAir.
“Het wordt een bijzondere retourvlucht van Rotterdam naar Lelystad/Aviodrome. En voor deze bijzondere vlucht hebben we ook twee bijzondere piloten uitgenodigd: twee deelnemertjes van de stichting Hoogvliegers. Deze stichting laat chronisch- en terminaal zieke kinderen voor één dag vergeten waar ze in hun jonge leven mee geconfronteerd worden. Voor één dag zijn ze piloot en zitten ze ook echt bij ons in de cockpit”.