vrijdag, 16. januari 2009 - 9:35

Nieuwe Cross-over Peugeot 3008

De Peugeot 3008 is een compacte en tegelijkertijd ruime cross-over. Met deze auto heeft Peugeot een compleet nieuw aanbod in een nieuw segment.
Het concept van deze auto, die geproduceerd wordt in Sochaux in het oosten van Frankrijk, verenigt de jarenlange knowhow en alle waarden van het merk met de Leeuw in zich.

De 3008 is een echte cross-over, ontstaan uit de samensmelting van een SUV, een MPV, een stationwagon en zelfs een sedan. Een geslaagde combinatie van de sterke karaktereigenschappen van elk van deze auto's waar tal van nieuwe technologieën aan zijn toegevoegd (Dynamic Rolling Control, Grip Control enz.) maken de 3008 tot een auto die schijnbare tegenstrijdigheden (rijplezier in een “hoge� auto, krachtige aandrijfunit en zorg voor het milieu enz.) harmonieus weet te combineren.

De Peugeot 3008, een cross-over door zijn praktisch en veelzijdig interieur
De bestuurder zal bij het instappen het gevoel hebben in een topklasse Coupé te zijn ingestapt. Het interieur is bijzonder ruim en het comfort staat op een zeer hoog niveau (bestuurdersplaats, stoelen, akoestiek enz.), er is plaats voor alles en iedereen. Voor nog meer licht en zicht in het interieur is de auto leverbaar met een glazen dak met een oppervlak van 1,60 m2 over de volle breedte.

Dankzij het Multiflex-interieur is de auto op vele verschillende manieren in te delen, met een in hoogte verstelbare laadvloer in de bagageruimte en neerklapbare rugleuningen achter. Als deze zijn neergeklapt en de rugleuning van de rechter voorstoel wordt voorover geklapt, dan ontstaat een volledig vlakke laadvloer over de gehele lengte van het interieur, van de achterklep tot aan het dashboard. Zo verandert de inhoud van de bagageruimte onder de hoedenplank van 512 l (of 432 dm3 VDA) tot 1604 l (of 1241 dm3 VDA) achter de voorstoelen.

Om de veiligheid voor iedereen te vergroten en het rijden voor de bestuurder te vergemakkelijken, is de 3008 leverbaar met de nieuwste techniek:
- Head-up display
- Distance Alert
- Automatische, elektrische parkeerrem
- Hill Start Assist
- Geavanceerde radio/navigatiesystemen.

Dankzij de knowhow van Peugeot en de toegepaste technologieën biedt de 3008 in de basis de rijeigenschappen van een luxe sedan, een enorme verdienste voor een “hoge en ruime� auto. Zo is alles in het werk gesteld om de 3008, ongeacht welke uitvoering, onder alle omstandigheden een perfecte wegligging te geven, zonder dat dit op enige wijze ten koste gaat van het comfort van de inzittenden. De 3008 wil immers de norm stellen in dit nieuwe segment als het gaat om rijplezier en actieve veiligheid.

Bij de zwaarst gemotoriseerde versies (1,6 l THP en de nieuwe 2,0 l HDi met roetfilter) is de auto bovendien uitgerust met Dynamic Rolling Control, een systeem op de achteras dat het overhellen van de carrosserie tegengaat, zonder dat dit ten koste gaat van het comfort van de demping.

Een andere noviteit is de Grip Control, een geavanceerde ASR (antislipregeling) in combinatie met speciale Mud&Snow-banden dat zorgt voor een maximale grip van de voorwielen waardoor de auto over ware “terreineigenschappen� lijkt te beschikken. De bestuurder kan met behulp van een draaiknop uit vijf verschillende standen kiezen: Normaal, Sneeuw, Terrein (onverharde wegen/modder/nat gras), Zand en ESP off.

De ecologische basis van de 3008 wordt gevormd door de zes verschillende aandrijfunits, alle voorzien van de modernste technologie. Dat geldt voor zowel de benzinemotoren (de 1,6 l VTi en de THP die in samenwerking met BMW werden ontwikkeld) als ook de diesels (1,6 l HdiF en 2,0 l HDiF). De zuinigste versie haalt daarmee een verbruik van slechts 4,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van maar 130 g/km.

Het aanbod voor 2009 is als volgt opgebouwd:
HDi diesels met roetfilter:
- 1,6 l HDiF, 80 kW (≈ 110 pk), 240 Nm, handgeschakelde 6-versnellingsbak – CO2 uitstoot: 137 g/km
- 1,6 l HDiF, 80 kW (≈ 110 pk), 240 Nm, elektronisch bediende, handgeschakelde 6 versnellingsbak – CO2-uitstoot: 130 g/km (1)
- 2,0 l HDiF, 110 kW (≈ 150 pk), 340 Nm, handgeschakelde 6-versnellingsbak – Euro 5, CO2-uitstoot: 146 g/km (1)
- 2,0 l HDiF, 120 kW (≈ 163 pk), 340 Nm, 6-traps automaat – Euro 5, CO2-uitstoot: 176 g/km (2)

Benzine:
- 1,6 l VTi 88 kW (≈ 120 pk), 160 Nm, handgeschakelde 5-versnellingsbak – Euro 5, CO2-uitstoot: 165 g/km
- 1,6 l THP 110 kW (≈ 150 pk), 240 Nm, handgeschakelde 6-versnellingsbak – CO2 uitstoot: 176 g/km die in de herfst aan Euro 5 wordt aangepast.

(1) Leverbaar vanaf zomer 2009
(2) Leverbaar vanaf najaar 2009, cijfers nog niet gehomologeerd

Vanaf 2011 zal de 3008 als eerste auto van PSA Peugeot Citroën ook geleverd gaan worden als HYbrid4, een uitvoering die als de concept-car Prologue HYbrid4 al werd getoond op de laatste Mondial de l'Automobile in Parijs. Deze technologie betekent een absolute doorbraak in het terugdringen van het brandstofverbruik en de uitstoot van schadelijke stoffen (tot circa 35% minder) en biedt tegelijkertijd de mogelijkheid van 4 wielaandrijving door een HDi-diesel die de voorwielen aandrijft, te combineren met een elektromotor die de achterwielen aandrijft. Als alleen de elektrische aandrijving is ingeschakeld, is er zelfs helemaal geen uitstoot van schadelijke stoffen meer. De auto is dan een ZEV (zero emission vehicle) en 100% schoon!

De Peugeot 3008, een duidelijk en logisch opgebouwd programma
De 3008 is er in 4 verschillende uitvoeringen al naar gelang het land van bestemming. In de eerste helft van februari zullen het gamma, de uitrustingsniveaus en de prijzen voor Nederland bekend gemaakt worden.
Categorie:
Tag(s):