vrijdag, 13. februari 2009 - 9:03

Plan AOb: meer goede onderwijsdagen, minder lesuitval

Groningen

Leerlingen kunnen hun tijd op school nuttiger besteden en dat komt de kwaliteit van het onderwijs ook nog eens ten goede. Geïnspireerd door de discussie over de urennorm in het voortgezet onderwijs presenteert de Algemene Onderwijsbond (AOb) vandaag een visie op onderwijstijd in het voortgezet onderwijs aan de Tweede Kamer.

De bond wil toe naar 190 goede lesdagen in 40 weken. Dat is een winst van 10 volle lesdagen ten opzichte van de huidige situatie. Zo wordt het aantal 'rondhangdagen', waarop leerlingen geen les krijgen, gehalveerd. 'We willen de lessen gelijkmatiger spreiden over het jaar. Zo geef je meer dagen beter les en voorkom je onnodige rondhangdagen voor leerlingen.' aldus vicevoorzitter Ton Rolvink.

In het voorstel van de AOb, dat is opgesteld door de leden, gebruiken scholen de 40 weken die ze tot hun beschikking hebben om 38 weken les te geven. Verplichte feestdagen, rapportvergaderingen en andere algemene personeelsactiviteiten vinden plaats in de andere tien dagen. Deze gelijkmatige verdeling van lessen bevordert de kwaliteit van het onderwijs en vermindert de taaklast van leerlingen en docenten. Per week krijgt een leerling iets minder dan 32 lessen van 50 minuten. Zo krijgt een leerling in totaal 960 uur les. Dat is precies het aantal waarvoor de school bekostiging ontvangt.
Provincie:
Tag(s):