Het is een zeer herkenbare roadster die de essentie vertegenwoordigt van de Porsche-sportauto’s: licht, krachtig, open en efficiënt presterend. Die formule resulteerde in succesvolle Porsche’s op de weg en op het circuit, zoals de legendarische 550 Spyder en de RS Spyder die nu op de circuits domineert. De Boxster Spyder, gehomologeerd voor straatgebruik, vormt een perfect vervolg op deze filosofie en beantwoordt aan de gemeenschappelijke wens van veel klanten. Het model komt in februari 2010 op de markt als derde variant binnen de Boxster-serie, naast de Boxster en de Boxster S. De Nederlandse Prijzen zijn nog niet bekend.
De nieuwe uitvoering is zeer herkenbaar en onderscheidt zich nadrukkelijk van de twee andere Boxster modellen. Dat komt omdat de auto vooral bedoeld is om open te rijden: de lage, lichte softtop loopt ver door naar achteren. Hij biedt bescherming tegen felle zon, wind en neerslag. Zelfs gesloten zorgt de softtop voor een fraai en gestroomlijnd silhouet, mede dankzij de zeer lage zijruiten en de twee profielen op de achtersteven. De gerekte lijnen en het slanke silhouet van de auto doen denken aan de Carrera GT.
De Boxster Spyder weegt beduidend minder dan de Boxster S. Hij heeft een lager zwaartepunt en is voorzien van een compleet nieuw sportonderstel. Dat zorgt voor precies de juiste rijdynamiek die naadloos aansluit bij zijn unieke uitstraling. De zescilindermotor, geplaatst vóór de achteras, heeft een inhoud van 3,4 liter en is voorzien van Direct Fuel Injection. Het maximale vermogen bedraagt 235 kW/320 pk — 10 pk meer dan de Boxster S in huis heeft.
Uitgerust met Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK) en het Sports Chrono Package accelereert de nieuwe Boxster Spyder, gebruikmakend van Launch Control, in 4,8 seconden van stilstand naar 100 km/uur. Het gemiddelde verbruik volgens de New European Driving Cycle(NEDC) komt op 9,3 liter per 100 kilometer voor de uitvoering met het optionele PDK. De topsnelheid bedraagt 267 km/u met geopend dak.
Het concept van de gehele Boxster-reeks is geïnspireerd op de legendarische 550 Spyder uit 1953. Beide modellen zijn roadsters met een middenmotor, licht van gewicht en gemaakt voor puristen. Ze bieden superieure dynamiek en daarmee ongelooflijk veel rijplezier.
De 550 Spyder was de eerste open sportauto van Porsche, speciaal ontwikkeld voor races maar ook gehomologeerd voor de openbare weg. In de jaren na zijn debuut behaalde de unieke Spyder, met een gewicht van slechts 550 kilo, talloze zeges op het circuit en in straatraces, die destijds zeer populair waren. De 550 Spyder werd opgevolgd door eveneens extreem succesvolle Spyder-modellen, zoals de 718 RS 60 in 1960.
In 2004 en 2008 verleende Porsche de aanduiding Spyder aan een gelimiteerde serie speciale Boxsters. De nieuwe Boxster Spyder echter is een speciaal ontwikkelde productieversie met verregaande aanpassingen ten opzichte van de Boxster en de Boxster S.
dinsdag, 10. november 2009 - 10:11
Porsche komt met nieuwe versie van de Boxter
Porsche presenteert een nieuwe versie van de Porsche Boxster: de Boxster Spyder. Deze lichtgewicht roadster met middenmotor debuteert op de Los Angeles Motor Show in december. Met een gewicht van slechts 1.275 kilo is de Boxster Spyder de lichtste auto binnen het gehele Porsche-gamma.
Categorie:
Tag(s):