maandag, 25. mei 2009 - 15:34

Roermond en Venlo in trek bij Duitse consument

Roermond

Duitse consumenten bezoeken Limburgse winkelgebieden nog meer dan twee jaar geleden. Bovendien geven ze veel meer geld uit. Het centrum van Maastricht blijft het meest populair. De bovenregionale aantrekkingskracht van perifere en grootschalige winkelcentra is toegenomen. Dit en meer blijkt uit de Monitor Grenzeloos Winkelen 2009.

Op jaarbasis wordt in Limburg en de aangrenzende regio’s bijna € 3 miljard besteed buiten de eigen regio. In 2007 was dit € 33 miljoen minder. Vooral Duitse consumenten geven fors meer uit buiten de eigen regio dan twee jaar geleden. Bij de Nederlandse consumenten is sprake van een lichte daling. De bovenregionale bestedingen van de Belgen zijn nagenoeg gelijk gebleven.

Naast het centrum van Maastricht zijn ook het Designer Outlet Centre in Roermond en de binnenstad van Venlo bovenregionale trekkers. Goed scorende nieuwkomers ten opzichte van twee jaar geleden zijn het Retailpark en de Huis- en Tuinboulevard in Roermond. Vooral consumenten uit de regio’s Weert en Venlo bezoeken deze winkelgebieden in grote mate.

Recreatief winkelen en doelgericht aankopen doen zijn de belangrijkste motieven voor consumenten om buiten de eigen regio te winkelen. Het is opvallend dat het prijsniveau een veel belangrijkere reden is om bovenregionaal te winkelen dan twee jaar geleden. De economische crisis, die zich in de tweede helft van 2008 langzaam manifesteerde, is hier mogelijk de oorzaak van.

Het bestedingsoverschot in het Nederlandse deel van het onderzoeksgebied is verder toegenomen. Vooral de regio’s Roermond en Venlo profiteren van de enorme toestroom van Duitse consumenten. De bestedingsoverschotten in deze regio’s zijn ten opzichte van het onderzoek uit 2007 verdubbeld. Opvallende stijger is verder de regio Venray. Ook deze regio wordt in steeds grotere mate, door vooral de Duitse consument, bezocht.

Ook zijn de Nederlandse winkels onverminderd populair bij de Duitsers en de Belgen. De Belgen steken voornamelijk voor wasmiddel, frisdrank en luiers de grens over. Duisters kopen koffie(pads) en levensmiddelen.
Provincie:
Tag(s):