woensdag, 25. maart 2009 - 11:43

Toyota Urban Cruiser: stoere zuinigheid

Toyota breidt zijn gamma uit met de Toyota Urban Cruiser. Een compacte crossover van een totaal nieuwe dimensie: stoer en zuinig. Met dank aan de Toyota Optimal Drive-technologie heeft de Urban Cruiser met de 1.3 Stop & Start benzinemotor een CO2-uitstoot van slechts 129 g/km en een groen energielabel B. Hierdoor heeft de zakelijk rijder een fiscale bijtelling van 20%.

De Urban Cruiser combineert krachtige looks en rijplezier met lage verbruikscijfers. Op het gebied van veiligheid scoort de Urban Cruiser ook hoge ogen. De crossover heeft maar liefst zeven airbags – waaronder een knieairbag – en is standaard voorzien van Vehicle Stability Control en Traction Control.

De vraag naar meer compacte, zuinige auto’s groeit sterk. Tegelijkertijd wordt steeds meer van deze auto’s verwacht. Dat ze in de stad goed uit de verf moeten komen, spreekt voor zich. Maar we verwachten ook dat ze op de snelweg uitstekend presteren. Toyota’s nieuwste model, de Urban Cruiser, voldoet precies aan deze eisen.

Automobilisten in Nederland zijn echter bijzonder veeleisend. Wat ze zoeken is een individuele uitstraling, gecombineerd met praktische bruikbaarheid: de auto moet immers in de stad niet te groot zijn. Daarnaast houden ze ook niet van verspilling: hun auto moet zuinig en schoon zijn.

Met zijn compacte buitenafmetingen en eigenwijze uitstraling is de Toyota Urban Cruiser een opvallende, nieuwe uitdager op de markt van de meer compacte auto’s: weinig conventioneel en met krachtige looks. Wat wel vertrouwd is, is de kwaliteit van Toyota. De Urban Cruiser is een allrounder met een krachtige onderscheidende vormgeving. De hoge taille, de prominente lage dorpelranden en de brede wielkasten accentueren het robuuste karakter. Door de grille en de in de flanken doorlopende koplampen is het een onmiskenbaar lid van de Toyota-familie.

De Urban Cruiser is een kampioen bij beperkte speelruimte, zoals in de stad. Met zijn lengte van 3.930 mm is hij handzaam bij het parkeren. De breedte van 1.725 mm, de hoogte van 1.525 mm en de wielbasis van 2.460 mm leveren daarbij verrassend veel ruimte op voor maximaal vijf inzittenden en bagage. De bagageruimte heeft een inhoud van 314 liter. Met de in delen (60:40) neerklapbare en verschuifbare achterbank is de laadcapaciteit te vergroten naar 749 liter. De knipoog naar een all-roadauto blijkt uit de zwarte beschermplaten onder de bumpers vóór en achter. Standaard vullen de grote 16-inch wielen de wielkasten.

Het design met gespierde vormen maakt duidelijk dat de Urban Cruiser de ideale metgezel is in de stedelijke jungle van vandaag de dag. Het ontwerp is bovendien doordacht efficiënt wat blijkt uit de verrassend lage luchtweerstandscoëfficiënt (Cw: 0,315). Dat is onder meer bereikt door extra aandacht voor de luchtstroom over het dak en de achterspoiler. De vorm van de buitenspiegels draagt ook bij aan de lage luchtweerstand.

Vooralsnog is de Toyota Urban Cruiser verkrijgbaar met een 100 pk sterke 1.3 Dual VVT-i benzinemotor. Deze werd tezamen met de rest van de aandrijflijn ontwikkeld volgens de principes van Toyota Optimal Drive: minder CO2-uitstoot en brandstofverbruik maar mét meer vermogen en rijplezier.

De auto heeft een handgeschakelde transmissie met zes versnellingen en krijgt Toyota’s Stop & Start-systeem standaard mee. Dit resulteert in een gemiddelde CO2-uitstoot van 129 g/km, een gemiddeld brandstofverbruik van 5,5 l/100 km en een groen energielabel B. De fiscale bijtelling voor zakelijk rijders bedraagt 20% in plaats van de gebruikelijke 25%.

De Urban Cruiser 1.3 VVT-i heeft een maximum vermogen van 74 kW/100 pk bij 6.000 tpm. Het maximum koppel van 132 Nm wordt bij 3.800 tpm bereikt. De VVT-i-technologie (Variable Valve Timing Intelligent) zorgt voor een optimale, efficiënte verbranding in een breed toerenbereik. Dat komt door de variabele bediening van zowel de inlaat- als de uitlaatkleppen. Vooral bij lage toeren is de motor daardoor opvallend pittig.

Het nieuwe Stop & Start-systeem, een onderdeel van Toyota Optimal Drive, levert in combinatie met de volledig nieuw ontwikkelde handgeschakelde transmissie met zes versnellingen een belangrijke bijdrage aan de lage CO2-uitstoot van de Urban Cruiser. Het systeem zet de motor automatisch af als de auto stilstaat en de versnellingspook in de neutraal wordt gezet. Bij het inleggen van de eerste versnelling slaat de motor direct en zonder vibraties aan.
Categorie:
Tag(s):