donderdag, 16. september 2010 - 19:16

95 miljoen tegen uitval treinen deze winter

Utrecht

ProRail en NS geven gezamelijk 95 miljoen euro uit om deze winter het treinverkeer ‘gladjes’ te laten verlopen. Dat maken beide partijen donderdag bekend.

Vorig jaar ondervond het treinverkeer ernstige hinder van het winterse weer. Door bevriezing en sneeuwval vielen treinen uit omdat wissels waren bevroren en treinen niet waren opgewassen tegen de stuifsneeuw.

Onder grote belangstelling van de media lieten de NS en ProRail vandaag zien welke maatregelen ze hebben genomen om deze komende winter niet opnieuw te stranden.

ProRail

Zo heeft ProRail ruim 2300 wissels voorzien van verwarming. Verwarmingsinstallaties zijn geheel gerenoveerd of vervangen. Het betreft vooral wissels op cruciale knooppunten voor personenvervoer en belangrijk goederenvervoer. Ook de wissels naar de belangrijkste werkplaatsen en opstelterreinen worden van verwarming voorzien, zodat deze locaties goed bereikbaar blijven voor treinen en voor bijsturing van de treindienst. In totaal investeert ProRail 45 miljoen euro in het winterklaar maken van het spoor.

De NS

De NS heeft voor 10 miljoen euro 1500 treinen beter bestand gemaakt tegen sneeuw en ijs. 670 Intercitydubbeldekkers krijgen filters om het binnendringen van stuifsneeuw in de elektrische installaties te voorkomen.

Bij 700 treinen van andere typen worden kwetsbare delen van de elektrische installatie vervangen of beter beschermd tegen ijsvorming onder de trein. De oudste Intercitydubbeldekkers gaan zeer grondig onder het mes: voor 40 miljoen euro wordt de gehele elektrische installatie vervangen door nieuwe, sneeuwbestendige techniek. Deze operatie duurt tot 2012.

De NS krijgt eigen weerbureau

Vanaf 8 oktober is er een eigen weerbureau voor de spoorsector binnen het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR), naar het voorbeeld van het weerbureau van de Zwitserse Spoorwegen. Hiervoor wordt samen met Meteo Consult de meteorologische kennis gemobiliseerd ten behoeve
van weersverwachtingen met expliciete risicofactoren voor het spoorsysteem. Zo kunnen NS en ProRail sneller en gerichter inspelen op meteorologische ontwikkelingen.
Provincie:
Tag(s):