vrijdag, 1. oktober 2010 - 10:54 Update: 08-07-2014 0:30

Jaguar C-X75: Historie en toekomst komen samen

De Salon van Parijs markeert voor Jaguar het werelddebuut van de C-X75, een bijzonder studiemodel voor een elektrisch aangedreven supersportauto met range-extender. Met de C-X75 geeft Jaguar een voorproefje van een evolutie in de gelauwerde designtaal, terwijl het concept ook is ontwikkeld als proeftuin voor nieuwe technologieën. De C-X75 is uitgerust met een revolutionair nieuwe aandrijflijn op basis van elektromotoren en gasturbines.

Ook deze concept car valt op door een vloeiend lijnenspel en eenvoudige, elegante vormen. Onder leiding van Design Director Ian Callum zocht en vond het designteam inspiratie voor de ontwikkeling van de concept car. Deze inspiratie haalde men uit de innovatieve techniek en functionele designdetails van auto’s als de C-Type en D-Type, terwijl de C-X75 net als het uit 1966 daterende XJ13 Le Mans Prototype dient als testomgeving voor een nieuw ontwikkelde aandrijflijn.

De C-X75 wordt aangedreven door een combinatie van vier elektromotoren – één op elk wiel – met een totaal vermogen van 580 kW/780 pk en een enorm koppel van 1.600 Nm. Na zes uur opladen, bevatten de Lithium-ion accupacks voldoende energie voor een actieradius van 110 kilometer. Daarna kan de bestuurder een beroep doen op een tweetal micro gasturbines die zijn ondergebracht in een luchtdicht, maar fraai opengewerkt compartiment achter de voorstoelen. Deze compacte gasturbines – elk met een gewicht van slechts 50 kilo – geven de C-X75 een actieradius van in totaal 900 kilometer. De prestaties zijn daarbij ronduit sensationeel: een theoretische topsnelheid van 330 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in slechts 3,4 seconden. Bijzonder is dat de CO2 -emissie tijdens het rijden met de opgeladen accu’s beperkt blijft tot 28 gr/km.

Voor een supersportauto met dit indrukwekkende potentieel zijn goede aerodynamische eigenschappen van cruciaal belang. Mede daarom werden in de elegante en eenvoudig gevormde romp actieve aerodynamische voorzieningen aangebracht, waarmee de auto ook bij hogere snelheden stabiel blijft. Bepalend voor het design van de C-X75 zijn bovendien de door het interieur lopende luchtsleuven, die noodzakelijk zijn voor de aanvoer van enorme hoeveelheden lucht voor de gasturbines. Dat de C-X75 desondanks met vier wielen in het heden staat, blijkt uit het elegant ontworpen interieur, dat net als de huidige modellen van Jaguar een combinatie vormt van soepel leder, innovatieve materialen en zachte, weelderige vormen. In de cockpit van de C-X75 experimenteert Jaguar met elektroluminescente verlichting en een nieuwe bedieningsinterface op drie informatieschermen. Dat hiervoor kon worden geput uit de technologie die eveneens beschikbaar is voor huidige Jaguar-modellen als de XF en XJ, is een passende erkenning voor de innovatieve kracht van het merk.
Categorie:
Tag(s):