donderdag, 8. december 2011 - 10:38

Afrika Museum veroorzaakt Twitterhype

Berg en Dal

Het begon allemaal met een blog over musea die via Twitter hun collectie delen.

In een reactie op deze blog werd gesproken over het Australische Twitterspel #collectionfishing: een spel dat musea en kunstliefhebbers uitdaagt op een nieuwe manier naar museumcollecties te kijken. Het Afrika Museum introduceerde het concept onder Nederlandse Twitteraars als #collectievissen. Binnen een dag bleek al dat de animo onder Nederlandse musea groot is en op 6 december beleefde het spel een vliegende start.

Op Twitter vissen naar collectie, het klinkt misschien een beetje vreemd. Toch is het Australische concept briljant in zijn simpelheid. Iedere dinsdag wordt een nieuw thema bekend gemaakt. Bij dit thema worden door de spelers (zowel museummedewerkers als publiek) museumobjecten gezocht. Deze objecten worden via Twitter verspreid, bijvoorbeeld door middel van een foto of een link naar de collectie online. Doordat de collecties van veel musea op internet openbaar te raadplegen zijn, kan iedereen meespelen. Dankzij het gebruik van de hashtag #collectievissen is het spel makkelijk te volgen en mee te spelen.

Het idee ontstond twee jaar geleden bij het Australische Museum Victoria en Collections Australia Network. Het begon als een kleine activiteit maar groeide al snel uit tot een populair twitterspel waaraan grote aantallen Australische en Nieuw Zeelandse musea en museumbezoekers deelnemen.

Op 1 december nam het Afrika Museum het initiatief #collectionfishing naar Nederland te halen.  Binnen een dag haakten 16 andere musea aan en op dinsdag 6 december werd voor het eerst gevist naar collectie rond het thema ‘winter’.

In de dagen voorafgaand aan de lancering bleek al dat de animo groot was, maar niemand had verwacht dat het aantal deelnemende kunstliefhebbers en musea zo overweldigend zou zijn. Op het hoogtepunt werden rond de 70 tweets per uur verstuurd met de hashtag #collectievissen. Wie op Twitter zoekt op de hashtag #collectievissen, ziet een bijna eindeloze lijst aan winterse objecten uit Nederlandse en Belgische musea voorbijkomen.

Het Afrika Museum haalde #collectievissen naar Nederland. Marieke Pompe, medewerker PR, vertelt: “Het idee sprak ons erg aan omdat het de enorme schat aan museumobjecten die in Nederland te vinden is op een laagdrempelige manier aan het publiek toont. Mensen die één museum volgen op Twitter, worden op deze manier bijna automatisch ook in contact gebracht met de collecties van andere musea. De mogelijkheid voor thema’s is eindeloos. Doordat een thema soms niet lijkt aan te sluiten bij het onderwerp van een museum worden zowel museummedewerkers als —bezoekers uitgedaagd om op een andere manier naar de collecties te kijken. Op dit moment vissen we naar objecten met het thema ‘winter’ en er zijn al prachtige en verrassende objecten voorbijgekomen.”

Inmiddels hebben 35 organisaties zich officieel als deelnemer van #collectievissen aangemeld. Een lijst van deze organisaties is te vinden via http://bit.ly/ujRyXb.
Provincie:
Tag(s):