vrijdag, 21. januari 2011 - 21:22

Chinese en Nederlandse kinderen leren van elkaar

Emmen

Leerlingen van groep acht van openbare basisschool Meester Vegter in Emmen gaan een reportage maken van het unieke bezoek van de gerenommeerde dansen theatergroep Nanjing Little Red Flower aan Emmen, van 29 januari tot 1 februari. Hiervoor krijgen zij een spoedcursus interviewen, filmen en
monteren.

Nanjing Little Red Flower is in China beroemd vanwege de hoogwaardige,
spectaculaire dans en muziek en treedt voor het eerst op in enkele steden in Europa. Dit unieke bezoek van Chinese kinderen was voor de gemeente Emmen de reden om leerlingen van groep 7 en 8 van o.b.s. Meester Vegter te vragen om hierover een reportage te maken. De leerlingen zijn laaiend enthousiast en zijn al druk bezig met het voorbereiden van interviews.

De reportage is een mooi aandenken voor de kinderen van Nanjing Little Red Flower, die voor het eerst kennis maken met de Europese gewoonten en gebruiken. De leerlingen worden begeleid door een docent van CQ en hebben inmiddels al een aantal workshops gevolgd over het maken van een reportage. Dinsdag 25 januari volgen zij de laatste workshop. Op zondag 30 januari beginnen de kinderen met de reportage, tijdens de repetitie van de dans- en theatergroep in Theater de Muzeval. 's Avonds zijn de reportagemakers en hun klasgenoten samen met hun ouders aanwezig bij de première.

Op maandagochtend 31 januari brengen de Chinese kinderen een bezoek aan groep zeven en acht van o.b.s. Meester Vegter. De school regelt een warm welkom met een echte Hollandse traktatie. Tijdens dit bezoek kunnen de leerlingen vragen stellen aan de Chinese kinderen. Omgekeerd krijgen de Chinese kinderen ook de gelegenheid om vragen aan de Nederlandse kinderen te stellen. Op deze manier leren ze elkaars cultuur kennen. Ook van het bezoek aan o.b.s. Meester Vegter worden filmopnamen gemaakt. In de eerste week van februari wordt de film door CQ samen met de leerlingen gemonteerd en kan de film worden verstuurd naar China.
Provincie:
Tag(s):