woensdag, 18. mei 2011 - 17:27 Update: 08-07-2014 0:58

Delftse studenten racen op 'groene' band

Delft

Van 19 tot en met 22 mei scheurt Greenchoice Forze, het waterstofraceteam van de TU Delft, met haar racewagen over Tempelhof Airport, een voormalig Duitse luchthaven in Berlijn.

Gedurende Challenge Bibendum, een evenement over duurzame mobiliteit, neemt de kart van de Delftse studenten het in een race op tegen die van hun Belgische rivalen.

Bijzonder hierbij is dat de Delftenaren op een speciaal voor hen ontwikkelde band rijden, die milieuvriendelijk is en geen zwarte sporen op het wegdek achterlaat. Hiermee laat het team de nieuwste mogelijkheid zien om de autosport groener te maken.

De band: technologie uit het ziekenhuis
De milieuvriendelijke band voorkomt vervuiling en gezondheidsrisico’s die veroorzaakt worden door afgifte van schadelijke deeltjes tijdens het racen. In tegenstelling tot normale banden bevat de groene band, die in werkelijkheid grijs is, geen roet.

Niet eerder is er op een dergelijke band geracet en de banden zijn dan ook speciaal door Maxxis voor het team geproduceerd. De techniek komt uit de medische wereld, waar al langer gebruik wordt gemaakt van roetvrije banden om geen strepen op de vloer te krijgen, bijvoorbeeld bij het verplaatsen van ziekenhuisbedden en rolstoelen. Nu is deze techniek ook geschikt gemaakt voor de veeleisende racerij.

Het evenement
Challenge Bibendum is een jaarlijks terugkerend evenement gericht op duurzame mobiliteit. Na het aandoen van verschillende werelddelen, is dit jaar Europa weer aan de beurt. In Berlijn zijn alle grote partijen uit de autobranche bij elkaar gekomen om de nieuwste technologieën en concepten te demonstreren die de autowereld groener moeten maken.

Met gierende banden vermaakt Greenchoice Forze het publiek door meerdere malen per dag tegen de Belgen te racen. "Omdat de karts op waterstof rijden, is de enige uitstoot puur water" vertelt teamleider Wouter Krul, "en door de afwezigheid van een verbrandingsmotor hoor je slechts de gierende banden en het suizen van de wind."

De racewagen
De racekart van het team bevat een brandstofcel. Hier wordt waterstof samen met zuurstof omgezet in elektriciteit, met als enig bijproduct water. De elektriciteit wordt gebruikt om twee elektromotoren aan te drijven, die een topsnelheid van 120 km/u mogelijk maken en een versnelling van 0 tot 100 km/u in 5 seconden, dat is net zo snel als een Ferrari.
Categorie:
Tag(s):