maandag, 24. januari 2011 - 8:57 Update: 08-07-2014 1:01

Docenten positief over nieuw schoolvak ‘ondernemen’

Den Haag

Steeds meer scholen zien meerwaarde in het aanleren van ondernemers-vaardigheden bij leerlingen. Kinderen die onder begeleiding zelf een bedrijfje opzetten blijken beter te scoren op belangrijke kwaliteiten als samenwerken, afspraken nakomen, klantgericht denken en zelf initiatief en verantwoordelijkheid nemen.

Dit valt op te maken uit het jaarverslag over 2010 van de Stichting Jong Ondernemen. Jong Ondernemen zag het aantal klassen dat zich inschreef voor het ‘kids in bizz’ basisschoolprogramma afgelopen jaar toenemen met 9 procent. Het totaal aantal deelnemers groeide met 10 procent.

Vroeg beginnen met leren ondernemen is goed voor kinderen. Door kinderen op jonge leeftijd kennis te laten maken met het ondernemerschap leren ze omgaan met geld en risico’s, krijgen ze meer zelfvertrouwen en is de kans groter dat ze later zelf een eigen bedrijf opzetten.

Steeds meer Nederlandse scholen maken dan ook gebruik van één van de speciale scholenprogramma’s die de Stichting Jong Ondernemen aanbiedt. Al vanaf groep 7 van de basisschool kunnen leerlingen daarin leren hoe het is om ondernemer te zijn. Het bijzondere aan deze programma’s is dat er wordt gewerkt met echt geld, echte producten, echte leveranciers en echte klanten.

Zelfvertrouwen
Veel docenten hebben inmiddels gemerkt dat het op jonge leeftijd kennismaken met de grondbeginselen van het ondernemen een positieve invloed heeft op de ontwikkelingen van kinderen. Elly Boer, docent van VMBO-scholengemeenschap Oosterlicht uit Vianen werkt met het learning company programma van Jong Ondernemen: “Door te leren omgaan met geld en risico’s raken jongeren al in een vroeg stadium gewend aan wat later zo belangrijk voor ze wordt. Bovendien is door dit project het zelfvertrouwen van de leerlingen enorm gegroeid. Ze zien in dat ze veel meer kunnen dan ze ooit gedacht hadden.”

Han de Ruiter, Voorzitter Jong Ondernemen, is zeer te spreken over de ontwikkelingen in het onderwijs: “Scholen zien steeds meer het nut in van ondernemerschap als vak. En dat is mooi, want de toekomst van onze economie ligt in handen van de huidige jongerengeneratie. Zij moeten straks de kar gaan trekken. Hoe eerder zij kennis maken met de grondbeginselen van het ondernemen, hoe beter.”

Nieuwe initiatieven
Jong Ondernemen laat regelmatig onderzoek doen naar de waardering voor haar programma’s. Maar liefst 91% van de recent geënquêteerde docenten beoordeelde het eigen project als positief, met een gemiddeld rapportcijfer van 7,7. Dit jaar bestaat Jong Ondernemen 20 jaar, aanleiding om een groot aantal nieuwe initiatieven op te starten. Zo komt er een internationaal uitwisselingsprogramma voor deelnemers aan de studentenbedrijven (Enterprise Without Borders), kunnen havo/vwo leerlingen kennis maken met de mogelijkheden van een technologische studie in de Exxon Sci-Tech Challenge en wordt het programma Enterprise Practices uitgebreid met nieuwe modules.
Categorie:
Tag(s):