maandag, 11. april 2011 - 17:38

Fietsvaardigheid kinderen wordt steeds slechter

Udenhout

Kinderen fietsen steeds minder waardoor scholen als gevolg van het gebrek aan fietsvaardigheid afhaken bij het praktisch Verkeersexamen. Dit blijkt maandag uit onderzoek naar aanleiding van het Verkeersexamen.

'Geen goede fietsen'
In totaal gaat het om ruim een tiende (11%) van de scholen die wel meedoen aan het theoretisch verkeersexamen. Iets minder dan een zesde (15%) daarvan geeft als reden dat er te weinig goede fietsen beschikbaar zijn voor de leerlingen.

13% doet niet mee omdat de leerlingen niet kunnen fietsen of te weinig fietservaring hebben. Ook van de scholen die wél meedoen aan het praktisch Verkeersexamen geeft bijna één op de tien (10%) aan dat de kinderen niet kunnen fietsen of te weinig fietservaring hebben. Ter vergelijking: in 2008 was dat nog 4% en in 2009 al 9%.

33.000 BRabantse kinderen
Aankomende donderdag 14 april vindt het schriftelijke verkeersexamen van Veilig Verkeer Nederland plaats op veel scholen in Nederland. Ook in Brabant doen er veel scholen mee met het schriftelijke examen ter voorbereiding op het praktische verkeersexamen. Naar schatting zullen 33.000 Brabantse kinderen donderdagochtend het schriftelijke examen maken.

Gouden Tip
Veilig Verkeer Nederland vindt het gebrek aan fietservaring bij kinderen een zorgelijke ontwikkeling. Dit jaar geeft VVN extra aandacht aan de voorbereiding op het praktisch verkeersexamen. Voorafgaand aan het theoretisch verkeersexamen vroeg VVN ouders naar de Gouden Tip voor de verkeersopvoeding van hun kind.

De gouden tip van moeder Franka Cadée luidt: draai de rollen eens om en laat het kind uitleggen hoe jij je in het verkeer moet gedragen. Daarna kun je met hem of haar praten over de fouten en natuurlijk prijzen voor het inzicht.

Verkeersslachtoffers
In de leeftijdsgroep 10 tot 15 jaar vallen jaarlijks 16 dodelijke slachtoffers en 350 ernstig gewonden tijdens het lopen en fietsen. VVN wil dit soort ongevallen voorkomen en vindt het Verkeersexamen daarom van groot belang in de opvoeding van kinderen.
Provincie:
Tag(s):