woensdag, 9. maart 2011 - 19:52

Greenchoice en Energie:direct beboet voor colportagepraktijken

Den Haag

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft vandaag twee energiebedrijven beboet vanwege de manier waarop zij begin 2010 deur-aan-deur hebben geprobeerd nieuwe klanten te werven. Greenchoice krijgt een boete van ruim 2 miljoen euro, Energie:direct van ruim 1 miljoen euro.

Veel benaderde consumenten begrepen niet dat zij aangesproken werden voor een overstap van energieleverancier. Op basis van het verhaal van de colporteur verkeerden ze in de veronderstelling dat zij bijvoorbeeld tekenden voor een korting van hun huidige leverancier of voor het ontvangen van een informatiepakket.

Jaap de Keijzer, bestuurslid van de NMa: "Colportage is op zich een prima manier om nieuwe klanten te werven. Wel vinden we het daarbij essentieel dat iedereen zich aan de spelregels houdt. Consumenten moeten vertrouwen kunnen hebben in de aanbiedingen die ze van energiebedrijven ontvangen. Daarom treedt de NMa nu stevig op."
Provincie:
Tag(s):