donderdag, 24. februari 2011 - 9:58

Hoge score Werk Service Punt (WSP) Zeeuws-Vlaanderen

Terneuzen

Het Werk Service Punt (WSP) Zeeuws-Vlaanderen blijft hoog scoren op re-integratie. De zogeheten jobhunters van het Werk Service Punt zorgden er in 2010 voor dat 315 werkzoekenden aan de slag konden, het hoogste aantal sinds de start van deze consulenten in 2006.

De Zeeuws-Vlaamse samenwerking leidde er ook toe dat de jeugdwerkloosheid met ruim tweehonderd jeugdigen afnam, daarmee nam de regio tweederde van de totale provinciale afname van 335 voor haar rekening.

Via het Werk Service Punt (WSP) Zeeuws-Vlaanderen werken sinds 2006 gemeenten, het UWV Werkbedrijf, Dethon, ROC Westerschelde, ViaZorg, MKB en BZW, samen. Dit resulteert in goede cijfers. Zo goed zelfs dat bijvoorbeeld de gemeente Terneuzen landelijk gezien in 2009 het hoogste percentage behaalde als het gaat om uitstroom van werkzoekenden. Ook de werkgevers kunnen de samenwerking goed waarderen. Zij geven de dienstverlening sinds 2006 gemiddeld een 7,5.

Wethouder Co van Schaik (voorzitter WSP): “We zijn blij dat we wederom veel mensen aan een baan hebben geholpen. De samenwerking tussen alle partners en het feit dat de gemeente in eigen beheer de taken op dit terrein uitvoert, draagt daar in grote mate aan bij. De lijnen tussen de instanties zijn kort en er kan snel geschakeld worden. Daardoor hoeven veel mensen niet lang werkloos te blijven en kunnen ze snel weer aan de slag. Het motto is voor iedereen van het WSP dat werk boven bijstand moet gaan. Dat zie je in alle initiatieven en contacten terug.”

Het aantal Zeeuws-Vlaamse werklozen die bij het WSP aanklopte, nam door de economische omstandigheden vorig jaar toe, in 2009 waren dit 525 mensen, in 2010 melden zich 587 werklozen.

Voor wat betreft Terneuzen is de toename van bijstandsgerechtigden, door de samenwerking in het WSP, echter beperkt gebleven. Aan het einde van 2009 waren er 768 bijstandsgerechtigden in de gemeente Terneuzen. Dit aantal steeg licht naar 807, eind 2010.
Provincie:
Tag(s):