vrijdag, 3. juni 2011 - 18:48

Klimaatverandering op Schouwen-Duiveland

Zeeland

Om het hoofd te bieden aan de klimaatverandering, moet de inrichting van Zeeland veranderen.

Het eiland Schouwen-Duiveland is een proefgebied waar door middel van kleine projecten naar oplossingen wordt gezocht voor toekomstige problemen als gevolg van klimaatverandering. Deze verschillende projecten zijn gebundeld in een dynamische informatiestand die tot eind 2013 op verschillende plaatsen te zien zal zijn. De expositie is van 1 juni tot 30 augustus te zien in het Watersnoodmuseum te Ouwerkerk en is onderdeel van het project 'Climate Proof Areas'.

De expositie bestaat uit een grote presentatiewand waarop wordt uitgelegd welke oplossingen er in het algemeen en op Schouwen-Duiveland zijn voor een aantal klimaatproblemen. Nu al ontstaat er tijdens droge zomers op Schouwen-Duiveland vaak schade aan gewassen door een tekort aan zoetwater. Klimaatverandering doet daar nog een schepje bovenop: er zijn langere periodes van droogte en er als buien komen, zijn die vaak weer heel hevig. Het slim bewaren van water kan schade aan gewassen beperken of voorkomen.

Door middel van een quiz kunnen bezoekers testen wat ze weten over de verschillende klimaatplannen. Op basis van de antwoorden wordt een originele krant samengesteld met 'breaking news' voor 2053. Met de antwoorden bepalen zij dus het nieuws van de toekomst.

Schouwen-Duivenland vormt het pilotgebied voor het project Climate Proof Areas. Hieraan wordt meegewerkt door de Provincie Zeeland, Rijkswaterstaat, het Waterschap, gemeente Schouwen-Duiveland, VROM en Deltares. De essentie van dit Europese project is dat landen rondom de Noordzee ervaringen en kennis delen om de uitdagingen van het veranderende klimaat aan te kunnen. Schouwen-Duiveland is aangewezen als proefgebied waar grensoverschrijdend wordt gewerkt aan een klimaatbestendige, economisch vitale en ecologisch veerkrachtige toekomst. De projecten uit de expositie zijn onder meer mogelijk gemaakt door Climate Proof Areas.
Provincie:
Tag(s):