dinsdag, 13. december 2011 - 18:41

Kosten spoorlijn Heerenveen-Groningen vallen hoog uit

Heerenveen

De kosten voor het beheer en onderhoud van de spoorlijn Heerenveen-Groningen worden hoger geschat dan eerst verwacht. 'Dit blijkt uit nader onderzoek uitgevoerd door het projectbureau', meldt de provincie Friesland.

Uit het overleg tussen de gemeenten en beide provincies zijn ook nog een aantal vragen voortgekomen. Deze gaan onder andere over welke buslijnen blijven bestaan om passagiers naar de stations te krijgen. Naar verwachting is er in het voorjaar meer bekend.

Kosten en besparingen
Uit berekeningen blijkt dat de aanleg van de spoorlijn ruim 700 miljoen zou kosten. Terwijl er € 577 miljoen beschikbaar is. Binnen dit budget is € 330 miljoen beschikbaar voor de aanleg van het spoor. Het overige geld is voor onder andere grondaankoop, onvoorziene omstandigheden, verleggen van kabels en leidingen.

Marktpartijen hebben altijd aangegeven dat het budget van € 577 miljoen voldoende zou zijn voor de aanleg. Dan zou de spoorlijn niet direct voor 200 km per uur geschikt gemaakt worden maar voor 140 km per uur, zoals gebruikelijk in Nederland.

In september dit jaar hebben de provincies Fryslân en Groningen besloten om beter inzicht te krijgen in de exploitatie en het onderhoud en beheer van de spoorlijn. De kosten hiervan moeten ook door de provincies betaald worden.

Financiering
De financiering van de aanleg van de spoorlijn komt uit het RegioSpecifiekPakket. Het Noorden heeft dit geld van het Rijk gekregen toen de Zuiderzeelijn werd afgeblazen. De gelden uit dit pakket zijn bestemd voor de ontwikkeling van de economie en bereikbaarheid in het Noorden.
Provincie:
Tag(s):