maandag, 3. januari 2011 - 13:06 Update: 08-07-2014 0:29

Kwart meer auto's verkocht in 2010

Amsterdam

De verkoop van nieuwe personenauto’s in Nederland in 2010 is 24,8 procent hoger uitgekomen dan het jaar 2009. Dit melden RAI Vereniging, BOVAG en RDC maandag.

In 2009 is de teller blijven steken op 387.180 stuks, 2010 was aanmerkelijk beter met 483.164 registraties, zo blijkt uit de definitieve cijfers.

Dat 2010 een beter jaar zou zijn dan 2009 was te verwachten. De volumestijging met 24,8 procent is voornamelijk te verklaren door het langzaam stijgende consumentenvertrouwen. Voor 2011 verwachten RAI Vereniging en BOVAG een stabilisering van de markt waarbij rond de 480.000 nieuwe personenauto’s op kenteken worden gezet.

RAI Vereniging
Peter Janssen, directeur van RAI Vereniging zegt tevreden te zijn over de verkoopcijfers over 2010, “Gelukkig laten we de barre tijden van 2009 achter ons en kunnen we ons met dit getal weer gaan richten op de toekomst. We zien heel duidelijk dat de industrie een enorme innovatieslag doorvoert want wederom is de segmentshift stevig doorgezet. Van de nieuw verkochte auto’s in 2010 was een belangrijk deel schoon en zuinig en afkomstig uit het A-,
B-, en C-segment.”

BOVAG
Voorzitter van BOVAG Autodealers Eric Tak verwacht dat vooral de zakelijke markt in 2011 aantrekt. “In 2010 haalde vooral de particuliere autokoper de hand van de knip, terwijl het bedrijfsleven voorzichtig bleef met investeren,” aldus Tak.

Best verkochte merken 2010
De vijf best verkochte merken in 2010: 1. Volkswagen (aantal:49.278, marktaandeel 10,2 %), 2. Toyota (40.954, 8,47%), 3. Peugeot (39.665, 8,21%), 4. Ford (39.375, 8,15%) en 5. Opel (35.683, 7,38%).

Best verkochte modellen 2010
De vijf best verkochte modellen in 2010: 1. Volkswagen Polo (aantal: 18.681, marktaandeel: 3,87%), 2. Peugeot 107 (17.911, 3,71%), 3. Volkswagen Golf ( 15.905, 3,29%), 4.Toyota Aygo ( 14.999, 3,10%), en 5. Ford Fiesta (10.910, 2,43%).
Categorie:
Tag(s):