woensdag, 14. december 2011 - 11:34

Maastrichtse wetenschappers zeer productief

Maastricht

Maastrichtse wetenschappers op het gebied van geneeskundig onderwijs zijn het meest productief. Ze hebben verreweg de meeste publicaties op hun naam staan. Dat blijkt uit een onlangs gepubliceerd onderzoek door J.I. Rotgans van het Centre for Research in Pedagogy and Practice van de Nanyang Technological University Singapore.

In de periode 1988-2010 zijn er door wetenschappers van de Universiteit Maastricht 295 wetenschappelijke artikelen over geneeskundig onderwijs gepubliceerd. Maastricht laat daarmee gerenommeerde instituten, zoals de universiteiten van Harvard (224), Toronto (199) en Washington (184), ver achter zich.

In de top-tien van meest vlijtige wetenschappers op het gebied van geneeskundig onderwijs staan maar liefst vier ‘Maastrichtenaren’. Cees van der Vleuten voert de ranglijst aan met 171 publicaties, gevolgd door de Albert Scherpbier (sinds kort decaan van de faculteit FHML) met 114 gepubliceerde artikelen. Op de vijfde plaats staat Diana Dolmans met 50 publicaties en op de zesde plaats Henk Schmidt met 42 publicaties. Laatstgenoemde werkt overigens deels in Rotterdam en deels voor de Universiteit Maastricht.

De ‘publiceerdrift’ van de Maastrichtse wetenschappers heeft onder meer te maken met de methodiek van het probleemgestuurd onderwijs (problem-based learning), dat in Maastricht is (verder)ontwikkeld. Van alle deelgebieden op het gebied van geneeskundig onderwijs die wetenschappelijk onderzocht zijn, is het probleemgestuurd onderwijs een van de belangrijkste, naast toetsing, klinische vaardigheden en communicatievaardigheden.
Provincie:
Tag(s):