donderdag, 22. september 2011 - 8:10 Update: 08-07-2014 0:31

Nederlanders kopen steeds vaker via internet

Ede

De omzet van online thuiswinkelen is in de eerste helft van 2011 gestegen naar een omzet van € 4,25 miljard. Dit is een stijgingspercentage van 10% t.o.v. de eerste helft van 2010.

Dit blijkt uit de donderdag gepresenteerde cijfers van Thuiswinkel Markt Monitor 2011-1, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen door Blauw Research in samenwerking met GfK Retail & Technology in opdracht van Thuiswinkel.org.

Consumenten bestellen vaker en makkelijker online
De belangrijkste reden van de online omzetgroei is evenals in vorige metingen de groei in het aantal bestellingen. Consumenten bestellen steeds vaker producten en/of diensten op het internet.

Het totaal aantal bestellingen in de eerste helft van 2011 bedraagt 36,5 mln., een stijging van 13% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. “Dit betekent dat er iedere dag zo’n 200.000 online bestellingen worden geplaatst. Consumenten bestellen steeds vaker en makkelijker ook kleinere bestellingen via internet”, aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org.

De orderwaarde per bestelling daalt
Daarentegen neemt het gemiddeld besteed bedrag per bestelling opnieuw af. Consumenten bestelden het afgelopen half jaar met een gemiddelde orderwaarde van € 116 per bestelling. Dit is een lichte daling van 3% ten opzichte van de eerste helft van 2010.

Frank Sibbel, Managing Partner van Blauw Research; de groei van de markt komt voornamelijk van bestaande online kopers die vaker gaan bestellen, en daarmee de totale markt stuwen; in de eerste helft van 2011 waren er 8 miljoen online kopers, dit aandeel blijft ongeveer gelijk aan het aantal kopers in de tweede helft van 2010.

Groei in grote segmenten
De totale omzet van online Travel bedraagt € 1,83 miljard, een groei van 8% vergeleken met 2010-1. Pakketreizen/appartementen kennen het grootse aandeel binnen de online reismarkt, met € 1,14 miljard. Het marktvolume van Vliegtickets/Hotels is € 690 miljoen.

Het op 1-na-grootste segment Telecom groeit met 23% naar een omzet van € 540 miljoen in de 1e helft 2011. Ook het segment Kleding stijgt met 11% naar een omzet van € 300 miljoen. Ten opzichte van de 1e helft 2010 zijn de online productbestedingen met 12% gestegen.

De verkoop van online diensten zoals reizen, verzekeringen en tickets stijgt met 8%. “Van een teruglopende koopbereidheid - zoals eerder deze week gepubliceerd door het CBS - was in de eerste helft van 2011 op het internet nog weinig te merken”, aldus Jongen.

Groei naar ca € 9 miljard
De markt zal voorlopig verder blijven groeien. Ondanks de crisis blijven consumenten gewoon erg enthousiast om online te winkelen, zegt Frank Sibbel. Gemak en gewenning spelen daarbij een grote rol.

Consumenten kiezen steeds vaker het internet als hun favoriete aankoopkanaal. Men raakt meer en meer gewend aan het online bestellen van producten en diensten via internet, ook in nieuwe online segmenten zoals bijvoorbeeld fietsen, speelgoed of optiek.

Jongen: “Negen op de tien online kopers verwacht opnieuw een aankoop te doen in de tweede helft van dit jaar. De verwachting voor de 2e helft van 2011 is dat de omzetgroei stabiel blijft (ca. 10%), waardoor online consumentenbestedingen in 2011 naar verwachting de grens van € 9 miljard zullen passeren.”
Categorie:
Tag(s):