woensdag, 16. november 2011 - 11:48 Update: 08-07-2014 0:55

Nederlandse werknemer minst ethisch

Amsterdam

Nederlandse werknemers (17%) blijken vaker dan werknemers in andere landen bereid hun principes opzij te zetten voor zakelijk succes. Wereldwijd zou 14 procent van de ondervraagde werknemers onethisch handelen om hogerop te komen. Dit blijkt uit een poll onder 4579 bezoekers van carrièresite Monster, in Nederland bekend als Monsterboard.nl.

Van de Nederlandse respondenten die onethisch handelen zouden overwegen, vindt 12 procent afkeurenswaardig gedrag in een concurrerende arbeidsmarkt acceptabel. 2 procent zou het bedrijfsbeleid schenden en 3 procent zou zelfs de wet overtreden voor succes in hun carrière.

“Op deze lastige arbeidsmarkt is het toch bemoedigend dat de meeste werknemers weigeren hun normen en waarden opzij te zetten om hogerop te komen”, aldus Rikke Wivel, Senior Director Marketing Benelux bij Monster. “Een belangrijke rol bij het verder tegengaan van onethisch gedrag is weggelegd voor werkgevers en managers. Zij zijn deels verantwoordelijk voor het gedrag van hun personeel.

Het is aan bedrijven om een werkomgeving te creëren en onderhouden waar eerlijkheid en ethiek voorop staan. Zo zouden leidinggevenden niet alleen in woorden de kernwaarden naar alle werknemers moeten communiceren, maar ook door middel van voorbeeldgedrag. Het invoeren van bijvoorbeeld een ethische training verduidelijkt wat wel en wat niet acceptabel is op de werkvloer.”

Duitsers en Mexicanen meest ethisch

Het wereldwijde onderzoek van Monster toont aan dat werknemers overwegend ethisch handelen (86%). In Nederland ligt het percentage ethische werknemers een stukje lager met 83 procent. Werknemers uit Duitsland en Mexico zijn het meest ethisch; 88 procent van de ondervraagden geeft aan stiekem of onwettig gedrag niet te overwegen, zelfs als het een ladder naar succes zou zijn.

Over de opiniepeiling
De resultaten van deze Wereldwijde Monster Pollâ zijn gebaseerd op stemmen van bezoekers van de sites van Monster (in Nederland Monsterboard.nl) tussen 3 en 16 oktober 2011. Er is getoetst hoe ver respondenten zouden gaan om succesvol te zijn in een concurrerende banenmarkt (n=4579). De Wereldwijde Monster Pollâ, een product van Monster, is een reeks van online polls die de mening van bezoekers peilen over carrière, economie en werk.
Categorie:
Tag(s):