maandag, 14. november 2011 - 10:56 Update: 08-07-2014 0:31

Nieuwe campagne in strijd tegen toenemende fraude internetbankieren

De Nederlandse Vereniging van Banken heeft maandg een nieuwe campagne gelanceerd om internetbankieren nog veiliger te maken. Hoewel de omvang relatief beperkt is, neemt de fraude met internetbankieren nog steeds toe.

Vorig jaar bedroeg de schade die banken hierdoor lijden 9,8 miljoen euro, de eerste helft van dit jaar is dit opgelopen tot 11,2 miljoen euro. Dit is reden voor de banken om nog sterker in te zetten op preventie, wetenschappelijk onderzoek, bewustwording bij consumenten en (samen met politie en justitie) opsporing en vervolging.

Phishing

De nieuwe campagne 'Veilig bankieren' is een vervolg op de campagne die de Nederlandse Vereniging van Banken een jaar geleden voerde. Ging het toen vooral om het bieden van inzicht in hoe criminelen te werk gaan, nu staat het verschijnsel 'phishing' centraal.

Een onbekend groot aantal mensen ontvangt geregeld e-mails die van de bank lijken te zijn, waarmee criminelen hengelen naar de persoonlijke gegevens van klanten van banken. De mail is niet van de bank afkomstig en is dus feitelijk een nepmail. Het motto van de campagne is dan ook: 'Nepmail, daar trapt u niet in!' Banken vragen nooit in e-mails naar persoonlijke bankgegevens en inlogcodes. Ontvangers van deze e-mails worden aangespoord de e-mails te verwijderen.

Malware en social engineering

Phishing is de meest voorkomende manier waarop fraude met internetbankieren plaatsvindt. Daarnaast is soms sprake van malware (schadelijke software) en 'social engineering': mensen worden gebeld door iemand die zich voordoet als een bankmedewerker die om de persoonlijke bankgegevens vraagt. De nieuwe campagne is er mede op gericht consumenten ervan te doordringen dat de bank nooit per mail of telefoon om deze gegevens vraagt. Als klanten het slachtoffer zijn van fraude vergoedt de bank in de regel de schade.

Weinig schade

Schadelijke software die zich op iemands computer nestelt, komt voor maar in Nederland is hierdoor gelukkig nog weinig schade ontstaan, deels door tijdige detectie door banken. Banken zien bijna dagelijks aanvallen op het internetbankieren. Dat wil niet zeggen dat al die aanvallen succesvol zijn.

Banken besteden veel energie om ontwikkelingen in malware te volgen en maatregelen te nemen zodat malware niet leidt tot schadelijke gevolgen. Banken zijn steeds beter in staat frauduleuze transacties vooraan in het traject te onderscheppen.

Voorop

In 2010 waren er 1383 fraude-incidenten met internetbankieren, de eerste helft van dit jaar 2418 incidenten. Dit aantal is gering in vergelijking met het aantal mensen dat via internet bankiert en inmiddels rond de 11 miljoen bedraagt; Nederland loopt hiermee internationaal voorop. ‘Dit succes trekt helaas de aandacht van criminelen,’ zegt voorzitter Boele Staal van de Nederlandse Vereniging van Banken. De vereniging is ‘vastberaden in haar strijd tegen internetcriminelen,’ aldus Boele Staal tijdens een persconferentie over de nieuwe campagne.

Kennis, informatie en expertise

De samenwerking tussen de opsporingsautoriteiten en de banken kreeg afgelopen voorjaar vorm door de oprichting het 'bankenteam' (de Electronic Crimes Taskforce). De ECTF brengt unieke en specifieke kennis, informatie en expertise samen. De ECTF staat nu op het punt een aantal grote fraudezaken in onderzoek te nemen. Ook komt binnen afzienbare tijd extra capaciteit vrij bij de politie voor de daadwerkelijke opsporing en vervolging, zo gaf de ECTF aan tijdens de persconferentie bij de Nederlandse Vereniging van Banken.

Vernieuwde website

De campagne van de Nederlandse Vereniging van Banken gaat gepaard met een massamediale aanpak (tv-commercials en advertorials in bladen en op internet) en de vernieuwde website www.veiligbankieren.nl. Op de website is informatie te vinden over phishing en andere vormen van fraude als malware. Nederlandse banken versterken het effect van de campagne door via hun eigen kanalen ook aandacht te besteden aan het onderwerp.

Skimming

Uit de fraudecijfers die de Nederlandse Vereniging van Banken maandag heeft gepubliceerd, blijkt verder dat de schade als gevolg van skimming (kopiëren) van betaalpassen na een sterke daling vorig jaar (tot 19,7 miljoen euro) de eerste helft van dit jaar weer is toegenomen (tot 14,8 miljoen euro). De schade met creditcards is sterk afgenomen, van 12,6 miljoen euro in 2010 naar 4,7 miljoen euro in de eerste helft van dit jaar.
Categorie:
Tag(s):