woensdag, 27. juli 2011 - 16:11 Update: 08-07-2014 0:57

Wat voelen we bij ‘gevoelige’ muziek?

Amsterdam

Het Amsterdamse wetenschapsmuseum NEMO brengt wetenschap en publiek bij elkaar. Soms letterlijk, zoals bij Science Live, waar onderzoekers in een speciale onderzoeksruimte de gelegenheid krijgen hun studies uit te voeren onder de bezoekers van NEMO. Dit levert niet alleen waardevolle gegevens op, maar geeft het publiek ook een interessant kijkje in de wetenschappelijke keuken.

Deze zomer wordt de Science Live ruimte bevolkt door communicatiewetenschappers van de Vrije Universiteit Amsterdam. Ivar Vermeulen en zijn achtkoppige onderzoeksteam proberen daar uit te zoeken wat er zoal door ons heengaat als we naar ‘gevoelige’ muziek luisteren, al dat niet in combinatie met beeldmateriaal.

Het is al lang aangetoond dat luisteraars zowel vrolijke als melancholische muziek positief kunnen waarderen. Maar het lijkt er op dat melancholische muziekbeleving gepaard gaat met ‘diepere’, meer betekenisvolle, en beter fysiologisch waarneembare emoties. Deze gevoelens kunnen op hun beurt weer de impact van een visuele boodschap ondersteunen, in films, maar ook bijvoorbeeld in reclames.

Het VU-team test een aantal zeer specifieke hypotheses hierover op volwassen bezoekers van NEMO, maar onderzoekt tegelijkertijd hoe het met de melancholische muziekbeleving bij de jongere NEMO-bezoekers is gesteld. “Melancholie heeft te maken met het verstrijken van de tijd, met herinneringen en verlies,” aldus hoofdonderzoeker Ivar Vermeulen. “Het ligt voor de hand dat vooral jonge kinderen dat soort emoties nog niet hebben. Toch reageren zij vaak op dezelfde manier als volwassenen. Door te bekijken hoe melancholische muziekbeleving zich tijdens de jeugd ontwikkelt hopen we meer te weten te komen over de bron van onze melancholische gevoelens.”

Het onderzoeksteam van de VU is tot 4 september vrijwel dagelijks aanwezig in de Science Live ruimte op de eerste verdieping van NEMO. Meedoen aan het onderzoek kan vanaf 4 jaar en duurt ongeveer 20 minuten.
Categorie:
Tag(s):