vrijdag, 20. januari 2012 - 14:45

Agrarische export in de lift

Den Haag

De positieve ontwikkeling van de agrarische export, die na een dip als gevolg van de economische crisis in 2009 vorig jaar al zichtbaar was, zet in 2011 door. Dit meldt het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie vrijdag.

De totale waarde van de agrarische export nam toe van 66,6 miljard euro in 2010 naar 72,8 miljard euro in 2011, een stijging van 9 procent. Staatssecretaris Henk Bleker van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie maakte dit bekend tijdens de Grüne Woche. De Internationale Grüne Woche in Berlijn is met zo’n 450.000 bezoekers de grootste internationale beurs voor landbouw, tuinbouw en voedsel.

Duitsland is verreweg de belangrijkste handelspartner van Nederland als het gaat om agrarische producten. 26 procent van onze agrarische export gaat naar Duitsland. De stijging van de waarde van de agrarische export zat vooral bij kaas, rundvlees en pluimveevlees. De uitvoerwaarde van groente en fruit lag duidelijk lager dan vorig jaar. Met name de slechte prijzen voor komkommers en tomaten als gevolg van de EHEC-crisis waren hier debet aan.

Bleker: "De nieuwe agrarische exportcijfers zijn zonder meer een opsteker. De Nederlandse agrarische ondernemers laten zien dat ze ook in tijden waarin het economisch niet voor de wind gaat de kansen weten te pakken. De primaire sector levert een grote bijdrage om de economie uit het slop te trekken. Dat verdient een groot compliment."

Kansen in Zuid-Duitsland
Op dit moment richt het Nederlandse agro-bedrijfsleven zich vooral op het aangrenzende Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen. In Zuid-Duitsland is het marktaandeel veel kleiner. Om de kansen voor het agro-foodbedrijfsleven in Zuid-Duitsland in beeld te brengen, is op initiatief van staatssecretaris Bleker door de landbouwafdeling van de Nederlandse ambassade in Berlijn in samenwerking met het agro-bedrijfsleven een onderzoek uitgevoerd.

Daaruit blijkt dat een belangrijke factor voor het verbeteren van de marktpositie de communicatie met de consument is. De Zuid-Duitse consument heeft een sterke binding met de eigen traditionele bedrijven. Om als Nederlandse agrosector meer voet aan de grond te krijgen, moet Nederland zich presenteren als duurzaam en kwalitatief hoogwaardig productieland. Directe investeringen in Zuid-Duitsland zelf of slimme samenwerking in de keten met Duitse partners zijn daarvoor goede manieren.

Staatssecretaris Bleker: "We gaan hiermee, samen met de bedrijven en de kennisinstellingen, aan de slag. De concurrentie staat niet stil en we moeten hier op een slimme manier de kansen — en die zijn er zeker — pakken. Ik ga me daar persoonlijk voor inzetten. De Duitse exportmarkt is essentieel voor de agrarische sector in Nederland. Als we op deze markt één procent verliezen, komt dat bijvoorbeeld even hard aan als wanneer de hele agrarische export naar Brazilië stil zou vallen."

Nederland Partnerland Grüne Woche 2013
Nederland zal in het jubileumjaar 2013 Partnerland zijn van de Grüne Woche. Ons land is al sinds 1953 op deze landbouwbeurs vertegenwoordigd en is daarmee de oudste deelnemer. Staatssecretaris Bleker heeft om dit te bezegelen samen met de bestuursvoorzitter van de Messe Berlin, de heer Hosch, het Contract voor Partnerland Niederlande 2013 feestelijk ondertekend.

"Als Partnerland staat Nederland volgend jaar 10 dagen lang centraal op de Internationale Grüne Woche. Een ideale kans voor de Topsectoren Agrofood en Tuinbouw en uitgangsmaterialen dus. In de belangrijkste afzetmarkt gaan we er samen met het bedrijfsleven alles aan doen om ook de komende jaren de vooraanstaande positie van Nederland als leverancier van hoogwaardige, duurzame agrarische producten vast te houden en verder uit te bouwen", aldus de staatssecretaris.
Provincie:
Tag(s):