vrijdag, 10. augustus 2012 - 11:58 Update: 08-07-2014 0:47

Albert Heijn gaat niet altijd goed om met personeel

Koffiepauzes, uitbetaling, vakantieplanning, contracten. Dit zijn een aantal knelpunten die nog niet lekker lopen tussen het personeel en Albert Heijn.

CNV Dienstenbond heeft samen met de kaderleden uit de bedrijfsledengroep bij Albert Heijn een nieuwsbrief verstuurd met als titel `incident of structureel’. Verschillende praktijksituaties uit winkels werden voorgelegd met de vraag of dat incidenten zijn, of dat het structurele knelpunten zijn. Er zijn veel reacties binnengekomen. CNV Dienstenbond bundelt de reacties en gebruikt deze in het overleg met Albert Heijn om het plezier in werk in de winkels te vergroten.

Zo worden koffiepauzes te vroeg of helemaal niet gegeven. Dit is geen incident, meerdere AH-medewerkers hebben verteld dat dit bij hun ook voorkomt. Ook worden niet alle uren uitbetaald.

Ondanks de belofte van AH en de regels in de cao dat alle gewerkte tijd betaald moet worden gebeurt dit nog steeds niet altijd. Met name bij verkoopklaar (nog even het pad afspiegelen) en verkoopafhandeling (het zogenaamde afhelpkwartiertje) wordt langer gewerkt dan waarvoor betaald wordt.

Het verlengen van contracten blijft ook een hekel punt. AH doet de belofte dat iedere goed functionerende bijbaner kan blijven zolang als hij/zij wil. Toch wordt het 3e contract vaak niet omgezet in een contract voor onbepaalde tijd. Sommige filialen gaan zelfs nadat iemand 3 maanden uit dienst is geweest opnieuw een tijdelijk contract aan. In de meeste filialen van Albert Heijn komt de klacht van de medewerkers voor dat ze soms vrijwillig maar vaak ook verplicht eerder naar huis moeten. Uitspraak van een medewerker: `Bijna dagelijks worden mensen naar huis gestuurd als het rustig is, of als de omzet laag is. Maar het kader blijft lekker zitten!'.


CNV Dienstenbond heeft samen met de bedrijfsledengroep in het najaar een overleg met AH.
Categorie:
Tag(s):