vrijdag, 17. februari 2012 - 18:49 Update: 08-07-2014 0:29

Ferrari doet recordverkoop in 2011

De Board of Directors van Ferrari S.p.A. kwam vandaag onder het voorzitterschap van Luca di Montezemolo bijeen om de resultaten van 2011 te evalueren. Het jaar werd afgesloten met uitzonderlijk positieve resultaten die in enkele gevallen zelfs ongeëvenaard zijn in de historie van Ferrari.

omzet steeg voor het eerst tot boven de 2 miljard euro, met een totale omzet van 2,251 miljard euro (+17,3 procent). Een recordaantal van 7.195 auto's werd aan het dealernetwerk afgeleverd, een toename van 9,5 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

De personalisatiecatalogus heeft een zeer belangrijke bijdrage geleverd en zorgde er voor dat 100 procent van alle auto's werd voorzien van aanvullende opties. In 2011 breidde Ferrari het aanbod nog verder uit met het exclusieve, nieuwe Tailor-Made programma.

Met een Return on Sales (ROS) van 14,1 procent behoort Ferrari opnieuw tot de beste fabrikanten in de automobielsector.

De 'trading profit' bedroeg 312,4 miljoen euro (+3,2 procent) in 2011, terwijl de nettowinst ten opzichte van 2012 licht steeg tot 209 miljoen euro.

In 2011 investeerde Ferrari aanzienlijk, waaronder in research & development, tot in totaal 279 miljoen euro, een lichte toename vergeleken met 2010.

Ferrari onderstreepte opnieuw zijn mogelijkheden tot zelffinanciering, met een industriële netto cashpositie van 707,5 miljoen euro.

"We kunnen alleen maar tevreden zijn met deze resultaten," verklaarde Chairman Luca di Montezemolo. "Die zijn gerealiseerd ondanks een economische terugval die een uitdaging blijft vormen, vooral in Europa. Ze zijn het resultaat van zware investeringen en een cultuur van innovatie die in alle gebieden van onze business terugkomt. Onze internationale expansie blijft voortduren en momenteel is Ferrari vertegenwoordigd in 58 landen. We beschikken nu over een complete modelreeks die binnenkort tijdens de Autosalon van Genève wordt versterkt met een nieuwe 12-cilinder. Een revolutionaire nieuwe auto die extreme prestaties en een ongekend vermogen levert."

Ferrari realiseerde in 2011 een recordverkoop in Amerika met 1.958 afgeleverde auto's, een stijging van 8 procent vergeleken met 2010.

777 auto's (+62,6 procent) werden geleverd in de Chinese regio, waarmee het enkele maanden geleden Ferrari's op één na grootste markt is geworden. Van dit totaal werden er 500 in China zelf geleverd.

Ook het Midden Oosten bleef het goed doen, met een toename van 22 procent tot bijna 450 auto's.

Europa leverde eveneens een belangrijke bijdrage, waarbij Groot-Brittannië 2011 afsloot met 574 auto's (+23 procent) en de vraag in Duitsland met 14,6 procent toenam tot 705 auto's. Ook Zwitserland noteerde goede resultaten, met sterke verkopen voor de FF en in totaal een verkooptoename van 3,2 procent.

Ferrari's afzonderlijke merkactiviteiten (merchandising, licenties en e-commerce) lieten een blijvend positieve trend zien. De retail sell-out waarden stegen met 34 procent vergeleken met het jaar ervoor, waarbij de Ferrari Store in het Abu Dhabi pretpark het hoogste aandeel in de wereldwijde omzet scoorde, met een omzet van ruim 12,5 miljoen euro.

De Licensing Division vernieuwde grote meerjarige contracten met internationale partners, waaronder met Puma, en tekende nieuwe overeenkomsten met onder andere het luxemerk Hublot (LVMH Group).

De verkopen in de online Ferrari Store stegen met 25 procent, terwijl de Ferrari.com website 350 miljoen page views (+30 procent) noteerde.
De Ferrari Facebook-pagina telt nu 6,2 miljoen vrienden, een stijging van 65 procent vergeleken met twaalf maanden geleden, en Ferrari's video's op YouTube werden meer dan 6 miljoen keer (+50 procent) bekeken. Ferrari's aanwezigheid op vergelijkbare Chinese en Japanse sociale netwerken groeide in dezelfde periode aanzienlijk.

Het Ferrari-museum in Maranello registreerde eveneens een recordaantal bezoekers - meer dan 240.000 - waarvan 60 procent uit het buitenland afkomstig was.
Categorie:
Tag(s):