donderdag, 12. januari 2012 - 10:28 Update: 08-07-2014 0:55

Lichte stijging detailhandelomzet

De omzet van de detailhandel was in november ruim 1 procent hoger dan in november 2010. De door de detailhandel verkochte artikelen waren 3 procent duurder. Het volume kromp met bijna 2 procent.

De omzet in de detailhandel kan sterk worden beïnvloed door de samenstelling van de koopdagen. Met een maandag minder en een woensdag meer was deze in november 2011 iets gunstiger dan in november 2010. Het positieve effect hiervan op de omzetontwikkeling wordt geraamd op een half procent.

Winkels in de non-foodsector realiseerden1 procent minder omzet. De textielsupermarkten, winkels in woninginrichtingartikelen, doe-het-zelfzaken en winkels in consumentenelektronica zagen de omzet dalen. Kledingzaken, winkels in huishoudelijke artikelen en drogisterijen zagen daarentegen de omzet toenemen.

Winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden ruim 2 procent meer omzet dan een jaar eerder. Binnen deze sector nam de omzet van de supermarkten met 3 procent toe, terwijl de omzet van de speciaalzaken 2 procent lager uitviel.

Tankstations behaalden bijna 7 procent meer omzet. De brandstofprijzen waren 10 procent hoger dan een jaar eerder. Behalve de winkels en de tankstations maken ook postorderbedrijven en internetwinkels deel uit van de detailhandel. Hun omzet was ruim 5 procent hoger.
Categorie:
Tag(s):