donderdag, 16. februari 2012 - 11:06

'Nederlands bedrijf knijpt Javanen uit voor 'groene' biokerosine'

Amsterdam

Milieudefensie eist van het Nederlandse bedrijf Waterland International dat ze per direct stopt met investeringen in jatropha. Deze plant wordt gebruikt voor de productie van biokerosine voor de Europese luchtvaart.

Uit het vandaag uitgekomen rapport 'Biokerosene: Take-off in the wrong direction' van Milieudefensie blijkt dat de verbouw van jatropha op Java leidt tot ernstige uitbuiting van boeren en ten koste gaat van de verbouw van voedsel voor de lokale bevolking. En dat voor de productie van een 'groene' brandstof die niet milieuvriendelijk blijkt te zijn.

Boeren verdienen een schijntje
Geert Ritsema van Milieudefensie onderzocht de situatie op Java. “Waterland en de Indonesische autoriteiten beloofden onopgeleide, arme boeren met een klein stukje land gouden bergen als ze zouden overstappen van voedselgewassen op het oneetbare jatropha. Boeren die niet overtuigd waren, riskeerden dat ze hun land kwijt raakten. Dat hebben ze namelijk meestal in bruikleen van de overheid. Uiteindelijk kregen ze een schijntje voor hun oogst, die bovendien in veel gevallen maar gedeeltelijk werd opgekocht. Ze waren al arm, maar zijn nu aan de bedelstaf met een voorraad planten waar ze helemaal niets mee kunnen. De risico's worden volledig bij de boeren gelegd, de inkomsten zijn voor Waterland.”

Biokerosine is het nieuwe toverwoord in de luchtvaartsector. “Schone brandstof”, zo beweert het Duitse Lufthansa, dat in 2011 zes maanden lang met een Airbus A321 tussen Frankfurt en Hamburg vloog op een mengsel van normale en biokerosine. Daar waren tientallen tonnen jatropha voor nodig, onder meer verbouwd op Java en geleverd door Waterland. Het Finse bedrijf Neste Oil, dat onlangs een grote raffinaderij op de Maasvlakte bouwde, heeft de biokerosine voor Lufthansa geraffineerd.

KLM gevraagd geen biokerosine af te nemen
Milieudefensie heeft Lufthansa op de hoogte gesteld van haar bevindingen in Indonesië. Ze heeft de luchtvaartmaatschappij gevraagd direct te stoppen met vliegen op biokerosine vervaardigd uit jatropha en de boeren op Java te compenseren. Ook KLM is gevraagd geen biokerosine af te nemen van Waterland. CEO William Nolten van Waterland beweerde vorig jaar nog dat er naast afspraken met Lufthansa ook contracten zouden zijn met KLM/Air France en andere Europese luchtvaartmaatschappijen.


Milieudefensie heeft de luchtvaartmaatschappijen er herhaaldelijk op gewezen dat biokerosine gewonnen uit landbouwgewassen geen goed alternatief is voor reguliere kerosine. “Wij hebben nu al geconstateerd dat de verbouw van jatropha in Indonesië op relatief kleine schaal de verbouw van voedselgewassen verdringt en leidt tot armoede bij de boeren”, zegt Geert Ritsema. “Als straks een groot deel van de vluchten op biokerosine gebeurt, zijn de gevolgen voor de mensen in zuidelijke landen niet te overzien.“

“Het milieu schiet er dus evenmin iets mee op”
Bovendien blijkt uit diverse recente wetenschappelijke studies dat vliegen op biokerosine niet of nauwelijks bijdraagt aan de reductie van broeikasgassen. “Het milieu schiet er dus evenmin iets mee op”, zegt Ritsema. “Het wordt tijd dat luchtvaartmaatschappijen dit erkennen en gaan werken aan werkelijk sociaal en ecologisch verantwoorde alternatieven voor het vliegverkeer.”

Reactie KLM
Een woordvoerder van de KLM laat in een reactie weten geen zaken te doen met het Nederlandse bedrijf Waterland International, zoals Milieudefensie suggereert. De biobrandstof waar de KLM op vliegt is
afgewerkt frituurvet en geleverd door SkyNGR.

Een woordvoerder van de KLM benadrukt BlikopNieuws alleen gebruik te maken van duurzame biobrandstoffen, die geen effect hebben op de productie van voedsel of de bron van inkomsten van de lokale bevolking.
Provincie:
Tag(s):