woensdag, 27. juni 2012 - 20:28 Update: 08-07-2014 0:49

Nieuwe simulator moet vliegveiligheid vergroten

Soesterberg

Het EU-project “Simulation of UPset recovery in Aviation SUPRA” werd vandaag afgesloten met een internationaal symposium in Soesterberg. Dit Europese project, uitgevoerd door tien Europese organisaties onder leiding van TNO, heeft nieuwe technologieën voor vliegsimulatoren ontwikkeld waarmee verkeersvliegers kunnen worden getraind om Loss-of-Control in-flight (LOC-I) situaties te leren beheersen

LOC-I is momenteel de voornaamste oorzaak van grote vliegtuigongevallen. Bij het evenement waren de belangrijkste instanties uit de luchtvaart vertegenwoordigd. Onder leiding van TNO werkten de vooraanstaande Europese organisaties samen aan SUPRA om vluchtsimulators geschikt te maken voor upset-recoverytraining. De unieke bewegingssimulator Desdemona bij TNO speelde hierbij een belangrijke rol.

Een "upset" van vliegtuigen duidt op onbedoelde afwijkingen van het normale vliegpad, zoals een extreme neus- of vleugelstand (unusual attitude) of een overtrek (stall). Onder het motto "voorkomen is beter dan genezen" worden verkeersvliegers getraind om upsets te vermijden. Dit blijkt in de praktijk niet altijd mogelijk.

Het door de SUPRA-partners ontwikkelde nieuwe wiskundig vliegtuigmodel is geïnstalleerd in de vluchtsimulator/centrifuge Desdemona. Hiermee kunnen de G-krachten worden opgewekt die horen bij een juiste recovery. Dit biedt een veilige manier om vliegers te laten zien en voelen wat er gebeurt als zij de controle over het toestel verliezen en wat zij moeten doen om de situatie weer meester te worden. Begin 2012 hebben testvliegers van onder meer Boeing, Airbus en de Koninklijke Luchtmacht het model in Desdemona getest.
Categorie:
Tag(s):