Dit blijkt uit de jaarcijfers van Currence. Het aantal pinbetalingen groeide met 6,1% ten opzichte van 2010. Deze groei viel vooral te noteren bij de supermarktbranche, de horeca en de benzineservicestations.
De sterkste groei viel te noteren in het bedragsegment van € 0 tot € 10. Het aantal pinbetalingen in deze categorie steeg het afgelopen jaar met ruim 95 miljoen (16,7%) tot een totaal van bijna 668 miljoen en bedraagt daarmee ruim 29% van alle pintransacties.
Het pinnen groeide het sterkst bij de supermarkten. Volgens onderzoeksbureau GfK kende de supermarktbranche nog een bescheiden omzetgroei van 2,6%, terwijl het CBS bekend maakte dat elders binnen de detailhandel in 2011 de volumes krompen en de omzetten stagneerden. In de supermarktbranche daarentegen steeg het aantal pinbetalingen met 9,4% tot ruim 805 miljoen. Supermarkten dragen sterker bij aan de groei van het pinnen dan andere branches. Van alle pintransacties vindt 35,2% plaats in de supermarkt.
Het gemiddelde met de pinpas betaalde bedrag daalde in 2011 met bijna 4% tot € 36,11 terwijl dat vorig jaar nog op € 37,58 lag. Dit komt doordat consumenten steeds vaker kleine bedragen pinnen.