woensdag, 4. april 2012 - 11:51

Vodafone zet 40 techneuten op locatie in

Woensdagochtend rond 5 uur is nabij een netwerkcentrale van Vodafone in Rotterdam een grote brand uitgebroken.

De brandweer heeft de brand inmiddels onder controle. Het is niet duidelijk hoe de brand is ontstaan. Uit veiligheidsoverweging werd alle elektriciteit in de netwerkcentrale waar de brand in Rotterdam woedde, inmiddels afgesloten, zo meldt Vodafone op haar site.

Door de stroomafsluiting vielen het 2G netwerk (bellen, SMS en machine to machine communicatie) en het 3G netwerk (mobiel internet) in de regio uit.

Hierdoor was in de regio geen sms, spraak en dataverkeer mogelijk. Ook klanten die buiten de regio zijn maar via deze netwerkcentrale geregistreerd zijn, ondervonden hinder. Dit probleem is inmiddels opgelost.

10-15% klanten heeft nog hinder
Het verkeer van mensen buiten de regio die via deze netwerkcentrale geregistreerd zijn, wordt inmiddels omgeleid via Amsterdam. Nu ondervindt nog ongeveer 10-15% van de klanten hinder van de storing. Deze klanten bevinden zich allemaal in de regio.

Vroeg in de middag is een noodvoorziening aangekomen in het gebied om het 2G netwerk weer op te starten. De verwachting is dat het 2G netwerk aan het einde van de dag weer operationeel is.

Veertig techneuten ingezet
Op de locatie wordt door ongeveer veertig techneuten gewerkt aan het oplossen van de problemen. Uit veiligheidsoverweging hebben zij geen toegang tot het gebouw zelf. Het is de verwachting dat door de vuur- en waterschade alle apparatuur in het gebouw volledig verwoest is.

Zakelijke klanten van de vaste telefonie dienst van Vodafone kunnen naar externe en interne nummers in principe zonder probleem bellen (behalve verkort mobiel bellen). Echter is de bereikbaarheid van deze klanten beperkt van buiten het Vodafone netwerk.

Vodafone is ook in gesprek met KPN en T-Mobile om naar gezamenlijke oplossingen te kijken.

Vodafone betreurt het ongemak en werkt met man en macht aan het herstellen van het netwerk.
Provincie:
Tag(s):