donderdag, 17. oktober 2013 - 8:03 Update: 03-07-2014 0:50

Azië meest getroffen door rampen in 2012

foto van de wereld | fbf
Foto: fbf
Den Haag

Bijna de helft van de rampen in 2012 vond plaats in Azië. Daarmee wordt het continent veel vaker getroffen dan andere continenten. In totaal ging het om 211 rampen, op een wereldwijd totaal van 552 rampen in heel 2012.

De ramp met de meeste doden in Azië was in 2012 tyfoon Bopha die begin december over de Filippijnen raasde en ruim 1900 mensen het leven kostte. Dat blijkt uit het Wereld Rampen Rapport van het Internationale Rode Kruis.

Minder rampen

2012 is het jaar met het minst aantal rampen van de afgelopen tien jaar. De 552 rampen kostten aan ruim 15 duizend mensen het leven. De jaren ervoor lag dit cijfer veel hoger, zo kwamen alleen al bij de tsunami in 2004 en de aardbeving in Haïti in 2010 meer dan 200 duizend mensen om. Het aantal doden is weliswaar minder, maar rampen hebben het afgelopen jaar veel schade aangericht: een totaal van ruim 116 miljard euro. Vooral in stedelijke gebieden was de schade groot. De infrastructuur is hier vaak van betere kwaliteit en daarom kost het meer geld om de schade na een ramp te herstellen. Daarnaast is de schade per ramp ook groter, omdat de rampen steeds heftiger zijn. Het gevolg van onder meer extremere weersomstandigheden. Met een schade van ruim 37 miljard euro was orkaan Sandy de kostbaarste natuurramp van 2012.

Natuurrampen

De meeste rampen in 2012, 364 van de 552, zijn natuur gerelateerd. Overstromingen komen het vaakst voor (39%), gevolgd door orkanen (24,7%) en extreme temperaturen (14%). In totaal werden wereldwijd bijna 140 miljoen mensen getroffen, het laagste aantal in 10 jaar.

Meer gebruikmaken van technologie

Hoewel het aantal getroffenen door een ramp wereldwijd daalde, nam het aantal getroffen in de armste gebieden, zoals Afrika, juist toe. Dit wijdt het Rode Kruis aan een verslechterde toegang tot technologie in deze gebieden. Het overbruggen van deze ‘digitale kloof’ is noodzakelijk. Organisaties, overheden en de particuliere sector moeten investeren in het bouwen van deze brug. Ook in Nederland.

Categorie:
Tag(s):